Het optimaliseren van afbeeldingen is vaak een vergeten onderdeel. Sterker nog, naar mijn mening wordt de waarde hiervan behoorlijk onderschat. Wanneer je namelijk je website gaat optimaliseren voor beter vindbaar te zijn (SEO) dan is dit een van de onderdelen om je vindbaarheid te vergroten en je website beter te laten presteren.
Het belang van afbeeldingen optimaliseren voor web
Afbeelding optimalisatie heeft namelijk twee grote voordelen wanneer dit correct wordt doorgevoerd.
- Je verbeterd de prestaties van je website op het gebied van snelheid en gebruiksgemak.
- Je verbeterd de vindbaarheid van je website door afbeeldingen te optimaliseren op basis van je zoektermen.
Hoe het precies zit leggen we je graag uit.
Verbetering in snelheid
Het optimaliseren van je afbeeldingen begint al voordat je deze hebt geüpload. Upload jij nog elke afbeelding naar je website in volledig formaat? Grote kans dat je website langzaam maar zeker trager en trager aan het worden is. Niet alleen voor jou frustrerend maar ook voor je bezoekers.
Een trage website zorgt niet alleen voor frustratie bij je bezoekers, maar kunnen er ook voor zorgen dat de conversie lager wordt. Daarnaast zorgen bezoekers die sneller wegklikken voor een negatief beeld wat dus ook je ranking binnen Google kan aantasten.
Nee, je afbeeldingen hoeven niet allemaal minimaal 2000px breed te zijn. Sterker nog voor een achtergrondafbeelding probeer ik altijd een maximale breedte van 1920px breed aan te houden. Overige foto’s die op een pagina terugkomen probeer ik maximaal 800px breed te uploaden.
Vergeet ook zeker niet dat een scherm niet 300dpi maar 72dpi is, alles wat je upload met een hogere dpi dan 72 is dus eigenlijk onnodig gebruikte ruimte en vertraging voor je website.
Het comprimeren (verkleinen) van je afbeeldingen kun je doen met diverse programma’s zoals Photoshop of Affinity Photo wat wij zelf gebruiken. Uiteraard zijn er ook handige gratis varianten waarmee je afbeeldingen kunt comprimeren of zelf bewerken. Hieronder een drietal voorbeelden die je kunt gebruiken:
- Canva (bewerken en samenstellen van afbeeldingen)
- TinyPNG (verkleinen van afbeeldingen)
- Online Image Editor (kleine bewerkmogelijkheden en comprimeer mogelijkheden)
- PNG/JPG comprimeren van websiteplanet (makkelijk en snel JPG en PNG afbeeldingen comprimeren tot 80%)
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO oftewel je vindbaarheid
Naast de prestaties van je website heeft het optimaliseren van je afbeeldingen ook voordeel voor SEO. Wist je namelijk dat Google vooral kijkt naar de bestandsnaam, titel en alt tekst?
Stel je voor, je hebt een artikel geschreven over bijvoorbeeld elektrische fietsen. Vervolgens voeg je hier een aantal foto’s aan toe als voorbeeld hoe zo een fiets eruitziet. Wanneer je deze upload zonder titel, alt tekst en met een bestandsnaam zoals 313img-12.jpg zal Google hier vrij weinig van begrijpen.
Upload je deze afbeelding met als bestandsnaam “Elektrische zwarte heren fiets” geef je deze een gelijke of bijpassende titel en alt tekst dan kan Google de verbinding leggen tussen de afbeelding en je artikel. Daarnaast kun je door dit slim toe te passen meteen een aantal extra zoektermen gebruiken die je artikel weer beter vindbaar maken.
Afbeelding optimalisatie binnen WordPress
De bestandsnaam dien je voor het uploaden in te stellen. De titel en alt tekst kun je binnen WordPress nog instellen. Wanneer je naar je media bibliotheek gaat en een afbeelding selecteert kun je aan de rechterkant zowel de titel als alt tekst aanpassen naar wens.
Naast het optimaliseren van je afbeeldingen voor SEO binnen WordPress kun je dit ook doen voor de grootte. Dus zelfs als je je website geoptimaliseerd hebt geüpload kun je deze misschien nog iets meer verkleinen door middel van een plug-in. Zelf maken we gebruik van Smush van WPMU Dev.
Niet alleen kun je ze verkleinen maar ook kun je hiermee lazy load inschakelen. Hierdoor wordt de afbeelding pas geladen wanneer je bezoeker tijdens het scrollen erbij aankomt. Zo hoeft niet eerst een volledige pagina geladen te worden, waardoor je de snelheid van je website weer verhoogd.
De verschillende soorten afbeeldingen
Afbeeldingen kun je in verschillende soorten uploaden. De meeste bekende voorbeelden zijn de jpg en png afbeeldingen. Daarnaast zijn ook de bekende gifjes populair om te gebruiken.
Wil je echter ook hier alvast je website een stukje toekomstbestendig maken? Kies dan voor WebP. Deze is vaak een stuk kleiner nog dan jpg en png bestanden en Google ziet dit ook als een pluspunt. Het converteren naar WebP kun je bijvoorbeeld doen met een online converter zoals cloudconvert.