Inhoudsopgave

Call to action (CTA) website

Inhoudsopgave

Call to action (CTA) website

Call to action (CTA), wat is dit nu precies? In het Nederlands zou je het kunnen vertalen als “oproep tot actie”. Dit is ook letterlijk wat je hiermee probeert te doen. Een call to action is namelijk vaak onderdeel van een marketingstrategie om bezoekers op je website een bepaalde actie te laten ondernemen. Met deze actie stuur je je bezoeker langzaam richting een conversie zoals een aankoop van een product, het downloaden van een e-book, aanmelden voor je maillijst of om simpelweg contact op te nemen of een offerte aan te vragen. Een CTA kan dus al heel simpel bestaan uit een tekst zoals ‘koop nu’ of ‘bestel nu’.

Call to actions op website - hoger in Google met WebBuddies

Soorten Call to actions

Er zijn diverse CTA soorten te benoemen maar we beperken ons nu tot de vier meest voorkomende.

Call to action hyperlink (tekstlink)

Deze vorm kom je regelmatig tegen en is een van de oudste call to actions. We hebben het hier over een hyperlink. Deze valt misschien niet zo op, maar is wel nog steeds een aanrader om toe te passen. Het voordeel van deze CTA is dat je het in elke tekst kunt toepassen.

Voorbeeld CTA hyperlink (tekstlink)

Neem contact met ons op voor meer informatie

Call to action button

De button ken je zeker. Dit is een van de meest voorkomende call to actions en vind je in principe op elke goede website. Je ziet ze in elke vorm, maat en kleur en meestal vallen ze goed op.

Denk maar eens wanneer je een product online wilt bestellen, gegarandeerd dat wanneer je je product wilt bestellen je op een button moet klikken om deze toe te voegen aan je bestelling.

Voorbeeld CTA button

Call to action sectie

Een volledige sectie die gericht is op het aanprijzen van een bepaald e-book of om een product te verkopen? Je denkt er misschien nooit zo bij na, maar ook dit is een call to action. Vaak staan deze onderaan de pagina boven de footer. Een bewuste keus om zo de bezoeker nog een klein beetje extra aan te zetten tot actie.

Voorbeeld CTA sectie

Call to action sectie

Call to action pop-up

Je komt ze waarschijnlijk ook vaak tegen wanneer je een website wilt verlaten of als je een bepaalde tijd op een website bent. De pop-up, een slimme call to action die al je aandacht opeist. Ook wij gebruiken deze, want hoewel het bij overmatig gebruik als vervelend ervaren kan worden is de pop-up een van de meest effectieve call to actions die er bestaat.

Voorbeeld CTA pop-up

Call to action pop up

Top 5 tips voor een goede call to action

Tip 1: Hou het kort en duidelijk! Gebruik in een CTA geen “klik hier” of “versturen” maar geef duidelijk aan wat ze doen zoals “Download e-book”.

Tip 2: Plaats de belangrijkste CTA boven de vouw (dit is wat je bezoeker ziet zonder dat ze gescrold hebben).

Tip 3: Je vraagt iets van je bezoeker, dus geef hier altijd iets in ruil voor terug. Bijvoorbeeld “Meld je nu aan voor onze aanbiedingen en promoties en ontvang 10% korting”.

Tip 4: Laat je design opvallen. Zorg dus dat deze eruit springt ten opzichte van de rest van je website. Dit kun je al doen door een unieke en contrasterende kleur te gebruiken.

Tip 5: Zorg voor urgentie. Mensen willen niks missen, dus gebruik woorden als ‘bestel nu’ of ‘download direct’ in je call to action.

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Alles wat je moet weten over de Google Medic update

De Google Medic update

De Google Medic update, uitgebracht in augustus 2018 en was een belangrijke algoritme-update die de rankings van websites verlaagde die scoorden op “Your Money or

Bekijk artikel
Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 15 t/m 30 juni. Vanaf 3 juli staan we weer voor je klaar! Contact aanvragen en offerte aanvragen zullen vanaf 3 juli weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start