Stel: je loopt een koffietentje binnen en binnen één minuut voel je je al ‘onderdeel van de club’. De barista kent je naam, je favoriete drankje staat al klaar, de andere klanten die er zijn zouden zo vrienden van je kunnen zijn en voordat je het doorhebt, heb je je laptop opengeklapt en voel je dat je hier vaker terug wilt komen.
Klinkt herkenbaar? Dit effect komt dankzij het Cialdini principe van eenheid, een van de krachtigste beïnvloedingsprincipes in marketing.
Wat is het principe van eenheid?
Het Cialdini eenheid principe, ook wel bekend als het ‘unity’-principe, draait om het creëren van een gedeelde identiteit. Mensen hebben de neiging om sneller te luisteren en handelen zodra ze het gevoel hebben dat ze tot dezelfde ‘cultuur’ of groep behoren.
Of het nu gaat om gedeelde overtuigingen, ervaringen of achtergrond: als je jouw klant écht als gelijke behandelt, stijgt de kans dat hij of zij instemt met jouw aanbod.
Voorbeelden van eenheid
- Familietradities: Je vertrouwt een aanbeveling van je zus sneller dan een aanbeveling van een kennis, omdat je weet dat jullie dezelfde waardes belangrijk vinden.
- Vakcollega’s: in een community weten ondernemers dat ‘wie hetzelfde vak uitoefent, elkaar begrijpt’.
- Lokale trots: inwoners van je stad steunen lokale bedrijven sneller dan grote ketens.
- Voetbalclub: Of je nu supporter bent van Feyenoord, Ajax of je lokale club, gegarandeerd dat je je verbonden voelt met de spelers en alle fans van dezelfde club.

De neuromarketing achter eenheid
Onder de motorkap zien we dat eenheid je brein letterlijk anders laat werken. Wanneer je ergens bij hoort, maakt je lichaam oxytocine aan, het ‘knuffelhormoon’. Dat verlaagt stress, verhoogt vertrouwen en zorgt dat je sneller ja zegt. Simpel gezegd: je brein voelt “Dit is mijn club, dit is veilig”.
Bovendien wordt er dopamine aangemaakt als mensen positieve ervaringen delen binnen een groep. Dat zorgt voor ‘feel-good’ momenten en verhoogt de loyaliteit. Wil je eenheid in marketing creëren? Speel in op die onbewuste triggers door herkenning en gedeelde belangen centraal te zetten.
Waarom zou je het beïnvloedingsprincipe eenheid toepassen?
Eenheid toepassen kent meerdere voordelen.
Hogere conversie, mond tot mondreclame en klantloyaliteit
Klanten die zich verbonden voelen met jou of jouw merk zullen sneller een aankoop doen. Sterker nog, ze worden ambassadeurs van jouw merk en zullen ook als eerste bij jou terug komen voor een nieuwe aankoop.
Hoe sterker dat gevoel, hoe meer je klanten zich voor je zullen inzetten. Denk maar eens aan een voetbalfan, 9 van de 10 keer verdedigen ze hun club en prijzen ze deze aan waar ze maar kunnen. Stel je voor dat je klanten dit voor jouw merk doen!

Bekende merken die het eenheid principe succesvol inzetten
GoPro
gebruikers delen hun extreme avonturen, waardoor je automatisch tot de community behoort. Niet voor niets is GoPro het merk voor camera’s waar je meteen aan denkt als je het hebt over avontuurlijke belevingen en extreme sporten.
Door juist de connectie te maken met gebruikers en hun avonturen te laten delen creëren ze een eenheid met hun merk.
Amstel bier
Amstel zet ook in op eenheid maar dan op een dieper niveau. Het niveau van vrienden waar gezelligheid centraal staat. Als je aan Amstel denkt dan denk je waarschijnlijk ook aan “De vrienden van Amstel”. Veel gezellig dan dat wordt het niet 😉
Maar op deze manier voel je je wel verbonden aan hun merk waardoor je bij gezellige gelegenheden al snel Amstel haalt om te drinken met je vrienden.
Deze merken bouwen niet alleen een product; ze creëren een cultuur waar je, als je eenmaal binnen bent, niet meer uit weg wilt.
Hoe je het principe zelf kunt toepassen in jouw online marketing
Bouw een community
Of het nu een besloten groep is op een social platform, een online meetup of Q&A sessie. Start een community waarbij je exclusieve content deelt met je leden. Op deze manier blijven ze zich extra verbonden voelen met jouw merk.
Denk maar eens aan de merken waarbij je exclusieve ledenkorting krijgt, daardoor voel je je wel een stuk meer verbonden.
Kies een gezamenlijk doel
Een goede ‘waarom’ doet wonderen. Laat zien dat je samen met je klanten streeft naar bijvoorbeeld duurzaamheid, lokaal ondernemerschap of dat ene doel wat jij en je klanten graag willen bereiken. Mensen delen graag hun toewijding aan een hoger ideaal.
Gebruik taal en visuals die passen bij je doelgroep
Blijf authentiek en je zult klanten aantrekken die passen bij jou als persoon. Dit komt doordat we het makkelijker vinden om samen te werken met mensen die dezelfde taal spreken (letterlijk en figuurlijk).
Zelf zijn we wat meer introvert, we merken dan ook dat we heel erg snel weten wat klanten die wat introverter zijn nodig hebben. Simpelweg omdat we ons hierin kunnen herkennen.
Hoe je het principe zelf kunt toepassen op jouw website
Hier zal ik heel kort en krachtig over zijn. Zorg dat je consistent dezelfde boodschap overbrengt, niet alleen op je website maar op elk platform digitaal of offline.

Veelgemaakte fouten en valkuilen
Ook in eenheid zitten nog wel wat valkuilen waar je voor moet opletten.
- Te breed willen zijn: als je iedereen wilt aanspreken, spreek je eigenlijk niemand echt aan. Kies je doelgroep zorgvuldig.
- Onechte community: alleen een Facebook-groep starten en er vervolgens niks mee doen, voelt als een feestje zonder gasten.
- Onderscheid verwaarlozen: eenheid in marketing betekent niet uniformiteit in producten. Waardeer juist de unieke eigenschappen van je klanten als groep, maar zorg wel dat het gevoel dat je wilt overbrengen wel uniform en consistent blijft.
- Te veel jargon: gebruik begrijpelijke taal. Eenheid draait om aansluiting, niet om showen dat je “vakjargon” beheerst. Tenzij je doelgroep natuurlijk vakspecialisten zijn.
Eenheid, krachtiger dan mensen denken
Eenheid in marketing is niet bedoeld om snelle winst te maken, maar een strategie waarmee je oprechte verbinding maakt. Van de neuromarketing achter oxytocine tot merkbewegingen als Amstel: het principe werkt vooral omdat het draait om menselijk contact en gedeelde waarden.
Dus: kies je doelgroep, geef ze een gevoel van ‘wij horen erbij’ en laat die community groeien.
Klaar om jouw eigen cultuur te bouwen? Start vandaag!
Nieuwsgierig naar de andere principes van Cialdini?
We hebben een hele serie geschreven waarin we elk principe uitleggen.