Inhoudsopgave

Google consent mode v2

Inhoudsopgave

Google Consent Mode V2: Wat is het en waarom is het belangrijk?


Met de komst van Google Consent Mode V2 (CMV2) is er weer een flinke verandering doorgevoerd voor iedereen die gebruikmaakt van Google diensten zoals Google Analytics 4 (GA4) en Google Ads. Vanaf maart 2024 is deze uitgebreide en verplichte nieuwe consent versie geïntroduceerd.

Als je deze niet implementeert, kan dit serieuze gevolgen hebben voor je dataverzameling en remarketinglijsten. Maar wat houdt deze nieuwe versie precies in en waarom is het zo belangrijk om hier actie in te ondernemen?

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een tool die registreert welke data er verzameld mag worden van een gebruiker en wat Google vervolgens met deze data mag doen. Wanneer een gebruiker bepaalde cookies niet accepteert, wordt er geen of beperkte data verzameld. Dit betekent echter niet dat je helemaal geen inzicht meer hebt in de conversies van deze gebruikers. Google modelleert de data en communiceert deze naar GA4, Google Ads en andere Google-platformen.

Wat verandert er met Consent Mode V2?

Met de invoering van de Digital Markets Act (DMA), de Digital Services Act (DSA) en de Data Governance Act (DGA) in de EU, wordt de wetgeving rondom dataverzameling en privacy strenger, ja je leest het goed nog strenger dan de invoering van de GDPR in 2018.

Sinds maart wordt de DMA actief gehandhaafd, wat betekent dat bedrijven zoals Google, Meta en Microsoft transparanter moeten zijn over waarom bepaalde advertenties worden getoond. Om te waarborgen dat de data op de juiste manier wordt verkregen, introduceert Google daarom de Consent Mode V2.

Twee nieuwe parameters

Binnen Consent Mode V2 worden twee nieuwe parameters geïntroduceerd:
ad_user_data: Registreert toestemming voor het sturen van data gerelateerd aan adverteren in Google.
ad_personalization: Registreert toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.

In totaal zijn er vanaf maart 2024 dus zeven verschillende consent types die je kunt gebruiken, waaronder ad_storage, analytics_storage, functionality_storage, personalization_storage en security_storage.

Impact op je advertenties en data

Als je ervoor kiest om CMV2 niet te implementeren, zul je al snel worden beperkt in je targeting opties voor digitale advertenties en in het verzamelen van data binnen Google Analytics.

Remarketinglijsten worden niet meer geüpdatet, minder conversies worden gemeten, en je data wordt minder accuraat. Dit kan leiden tot verlies van waardevolle gegevens voor je marketingcampagnes, maar los daarvan kan het er ook voor zorgen dat jij je website niet meer zo goed kan optimaliseren op basis van data als voorheen.

Hoe stel je Consent Mode in?

Het is belangrijk dat je cookiebanner en cookiestatement aan de huidige wet- en regelgeving voldoen. De meest toegankelijke manier om de Consent Mode in te stellen is via Google Tag Manager.

Wanneer je een Cookie Management Platform (CMP) zoals Complianz gebruikt voor je cookiebanner, kun je vaak hun template gebruiken om tags af te laten vuren als hier toestemming voor gegeven is. Ook Meta vereist een vorm van consent, hoewel dit minder duidelijk is dan bij Google.

Waarom deze update belangrijk is voor jou

Deze update is niet alleen belangrijk vanwege de aangescherpte wetgeving, maar ook voor het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Door Consent Mode V2 te implementeren, verlies je geen belangrijke inzichten en worden je conversiegegevens nauwkeuriger door het toepassen van machine learning. Hierdoor krijg je een completer beeld van je campagneprestaties en kun je slimmere, data-gedreven beslissingen nemen in je biedingen en optimalisaties in Google Ads.

Conclusie

Google Consent Mode V2 is een noodzakelijke update voor iedereen die gebruikmaakt van Google Analytics 4 of Google Ads. Maar ook als je andere tracking of analyse tools gebruikt zoals bijvoorbeeld Hotjar, Pixels (Meta) en meer. Het respecteert de privacy van de gebruiker en zorgt ervoor dat je waardevolle data behoudt voor je marketingcampagnes. Zorg ervoor dat als je het nog niet gedaan hebt binnenkort implementeert om te voorkomen dat je remarketinglijsten niet meer worden geüpdatet en je geen data meer verzamelt in GA4.

Heb je hulp nodig bij het instellen van Consent Mode V2, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Delen
Delen
Delen
Delen
Foto van WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 7 t/m 17 november. Vanaf 18 november staan we weer voor je klaar! Contact, support en en offerte aanvragen zullen vanaf 18 november weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start