Inhoudsopgave

Third party cookies

Inhoudsopgave

Het einde van third-party cookies: wat betekent dit voor jouw online marketing?

De digitale wereld staat op het punt van een grote verandering. Google Chrome, de meest gebruikte webbrowser ter wereld, gaat stoppen met het ondersteunen van third-party cookies.

Dit nieuws heeft veel stof doen opwaaien in de online marketingwereld. Zeker omdat het al in het eerste of tweede kwartaal zou gaan plaats vinden. Zoals verwacht, is dit al opgeschoven naar Q4 van 2024.

Maar wat betekent dit precies voor jou als ondernemer of marketeer? In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand is en geven we je praktische tips om je voor te bereiden op deze verandering.

Wat zijn third-party cookies eigenlijk?

Laten we beginnen met een korte uitleg. Third-party cookies zijn kleine stukjes data die door andere websites dan die je bezoekt op je computer worden geplaatst. Ze worden vaak gebruikt om je surfgedrag over verschillende websites te volgen. Dit in tegenstelling tot first-party cookies, die door de website die je bezoekt zelf worden geplaatst.

Een voorbeeld: als je een webshop bezoekt en later op een nieuwssite of binnen Google een advertentie ziet voor producten die je hebt bekeken, is dat waarschijnlijk het werk van third-party cookies.

Waarom verdwijnen third-party cookies?

De belangrijkste reden voor het verdwijnen van third-party cookies is de toenemende vraag naar privacy online. Veel mensen vinden het onprettig dat hun online gedrag zo nauwkeurig wordt gevolgd. Bovendien zijn er steeds strengere privacywetten, zoals de AVG in Europa.

Hoewel er bij veel mensen paniek ontstond toen dit werd aangekondigd hebben we hier al jaren mee te maken. Google Chrome is eigenlijk de laatste grote browser die deze stap zet. Safari en Firefox zijn al eerder gestopt (rond 2020) met het ondersteunen van de third-party cookies.

Wat betekent dit voor jouw online marketing?

Als je gebruik maakt van online advertenties, zul je waarschijnlijk merken dat sommige dingen gaan veranderen:

  • Retargeting wordt moeilijker: Het wordt lastiger om mensen die je website hebben bezocht later op andere sites te bereiken met advertenties.
  • Minder nauwkeurige doelgroepen: Het opbouwen van gedetailleerde gebruikersprofielen op basis van surfgedrag wordt moeilijker.
  • Beperktere meetmogelijkheden: Het wordt lastiger om precies te zien hoe mensen op verschillende websites met je merk in aanraking komen.

Maar niet alles is kommer en kwel! Er zijn genoeg manieren om effectief te blijven adverteren zonder third-party cookies.

7 tips om je voor te bereiden op een wereld zonder third-party cookies

  • Investeer in first-party data Focus op het verzamelen van gegevens die mensen je zelf geven, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven (doe eens een doelgroeponderzoek met een vragenlijst bijvoorbeeld) of klantenaccounts. Deze data is vaak waardevoller en betrouwbaarder dan third-party data.
  • Verbeter je website-ervaring Zorg dat mensen graag op je site blijven en terugkomen. Een goede gebruikerservaring en relevante content zijn belangrijker dan ooit.
  • Experimenteer met contextual advertising In plaats van je te richten op het gedrag van mensen, kun je je advertenties plaatsen op basis van de inhoud van websites. Bijvoorbeeld een advertentie voor tuingereedschap op een tuinblog.
  • Maak gebruik van customer match. Upload je eigen klantenlijsten naar advertentieplatforms om je bestaande klanten te bereiken met relevante aanbiedingen.
  • Verken nieuwe advertentiemogelijkheden Kijk naar opties zoals adverteren in podcasts, gesponsorde content of influencer marketing.
  • Bouw sterke relaties met je publiek Investeer in goede communicatie en service. Tevreden klanten zijn je beste reclame.
  • Blijf op de hoogte De online wereld verandert snel. Houd nieuwe ontwikkelingen en alternatieven voor third-party cookies in de gaten.

Conclusie

Het verdwijnen van third-party cookies is een grote verandering, tenminste als we kijken naar Google Chrome, maar ook een kans. Het dwingt ons om creatiever en slimmer te worden in onze marketing. Door te focussen op waardevolle content, goede klantervaringen en slim gebruik van first-party data, kun je ook in de toekomst succesvol blijven adverteren.

Onthoud: de kern van goede marketing blijft hetzelfde. Het gaat erom de juiste mensen op het juiste moment te bereiken met de juiste boodschap. De tools veranderen misschien, maar dat principe blijft overeind.

Dus, zie deze verandering niet als een bedreiging, maar als een uitdaging om je marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen. Met de juiste voorbereiding en een flexibele instelling kun je de toekomst van online marketing met vertrouwen tegemoet zien.

Delen
Delen
Delen
Delen
Foto van WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 15 t/m 30 juni. Vanaf 3 juli staan we weer voor je klaar! Contact aanvragen en offerte aanvragen zullen vanaf 3 juli weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start