Mollie de online payment provider voor jouw webshop in Nederland en ver daarbuiten. Het is ook een cruciaal onderdeel voor je webshop om betalingen te kunnen ontvangen. Een webshop zonder Mollie is als een auto met platte banden. Je hebt het middel maar komt er nergens mee, zonde.
Wat is Mollie?
Mollie is zoals we al aangaven een online payment provider voor onder andere Nederland. Het is de bekendste payment provider als we het hebben over iDEAL betalingen. Dit is namelijk de meest bekende betaalmethode in Nederland.
Maar wat is een payment provider dan precies, of om correct te zijn een payment service provider (PSP)? Een PSP is een organisatie die jouw onderneming in staat stelt om betalingen te incasseren.
Stel je besteld online een nieuw boek. Je voegt het toe aan je winkelmandje en rekent vervolgens online af. Mollie faciliteert deze transactie. De betaling komt netjes bij Mollie terecht en wordt vanuit daar overgeboekt naar de zakelijke rekning van de onderneming waar je het boek besteld hebt.
Wil jij dus een webshop starten dan heb je een payment provider zoals Mollie nodig om daadwerkelijk je geld te ontvangen. Uiteraard zijn er ook andere payment providers zoals pay.nl of omnikassa (Rabobank).
Waarom Mollie?
Wij kiezen eigenlijk altijd voor Mollie als we een webshop ontwikkelen en de klant heeft nog geen payment provider. Het is namelijk zeer goed ontwikkeld en bevat vele soorten betaalmogelijkheden en integraties.
Naast iDEAL betalingen ondersteunt Mollie ook de volgende betaalmogelijkheden:
- Betalingen met creditcard en debetkaart (wereldwijd)
- Apple pay mogelijkheden
- in3 (3 termijnen betalen)
- Klarna (acteraf betalen / in 3 delen / meteen betalen)
- PayPal
- Bancontact (zeer populair in België)
- SEPA overboeking
- SEPA incasso
- Giropay (zeer populair in Duitsland)
- Przelewy24 (zeer populair in Polen)
- KBC-betaalknop
- Belfius Pay Button
- EPS (zeer populair in Oostenrijk)
- PostePay (zeer populair in Italië)
- Cartes Bancaires (zeer populair in Frankrijk)
- Paysafecard (prepaid betaalmethode in 43 landen)
Extra mooi om in het groei stadium van je website toe te voegen:
- Cadeaukaarten
- Vouchers
Kortom met Mollie kun je makkelijk en eenvoudig je webshop koppelen en zo wereldwijd betalingen ontvangen.
De belangrijkste features van Mollie
Op het gebied van belangrijke features hebben we in vorige alinea er natuurlijk al eentje genoemd, namelijk de brede keus aan betaalmethoden.
Dankzij het goed ingerichte dashboard van Mollie kun je op een makkelijke manier zoeken. Op zoek naar een bedrag of klantnaam? Je hebt het binnen een mum van tijd gevonden.
Daarnaast is het Mollie met heel veel bekende platformen te verbinden. Denk bijvoorbeeld aan WooCommerce en Magento. Maar ook aan andere bekende platformen zoals Formitable (voor restaurants), Hoteliers (voor hotel boekingen), Booking experts (voor vakantieparken), Gekko, Jorrt, e-boekhouden (voor de boekhouding) en Virtuagym (voor sportabonnementen). Dit is slechts een klein deel van wat ze ondersteunen. Ideaal toch?
Nieuwsgierig naar nog meer features van Mollie? Neem dan zeker eens een kijkje op hun website: mollie.com/nl/features
Wat kost Mollie per maand?
Bij Mollie betaal je niet voor een vast contract. Er zijn geen verborgen kosten en ook geen minimumkosten. Nee bij Mollie betaal je alleen per geslaagde transactie. Hoe mooi is dat?
De kosten per transactie bestaan vaak uit een vast bedrag, een percentage of een vast bedrag + percentage per transactie. Een praktisch overzicht hiervan kun je hier terugvinden: Bekijk tarieven (let op dit zijn de huidige tarieven van schrijven, wil je zeker zijn wat de huidige transactie kosten zijn? Bekijk website)
Is Mollie veilig?
Mollie is een Nederlands bedrijf van oorsprong en bevind zich in Amsterdam. Een meevaller voor de AVG wet uiteraard. Verder staat veiligheid voorop bij Mollie.
Ze waarborgen dit door onder andere te zorgen voor:
- Rigoureuze veiligheidscontroles
- Veilige dataopslag (op Nederlandse servers en onder toezicht van een gespecialiseerd NOC-team)
- Screening van personeel
- Permanent toezicht van De Nederlandsche Bank
Ze zijn daarnaast in het bezig van de volgende certificaten:
- PCI-DSS Level 1
- ISO 9001
- ISO 27001
Op het gebied van veiligheid zit het bij Mollie wel goed als je het mij vraagt.
Aan de slag met Mollie
Wil je meteen aan de slag met Mollie? Geen probleem want het aanmaken van een account is gratis. Hieronder doorlopen we stap voor stap het proces om je aan te melden en vervolgens hoe je deze koppelt aan je WooCommerce webshop.
Stap 1 – account aanmaken
Ga naar de aanmeldpagina: https://my.mollie.com/dashboard/signup?lang=nl
Stap 2 – account aanmaken
Vul hier je gegevens in. Zorg dat je e-mailadres goed bereikbaar is want via dit e-mailadres ontvang je ook alle overige informatie van Mollie.
Stap 3 – account aanmaken
Alle gegevens ingevuld? Mooi, klik op “Account aanmaken”.
Stap 4 – account activeren
Als je het account hebt aangemaakt kom je terecht op de startpagina van het Mollie Dashboard. Klik hier op “Activeer account” om door te gaan met de volgende stap.
Stap 5 – bedrijfsgegevens invullen
Hier ga je aan de slag met het ingeven van je bedrijfsgegevens. Het is belangrijk dat je hier alle gegevens invult zoals vestigingsland, bedrijfsnaam, rechtsvorm, KVK nummer, adres, postcode, stad, transactievolume en btw (tenzij je een stichting hebt).
Stap 6 – belanghebbenden invullen
Vul de gegevens in van de rechtsgeldige vertegenwoordig en uiteindelijke belanghebbende in. Vink aan dat je de informatie naar waarheid hebt ingevuld en klik op “volgende”
Stap 7 – websitegegevens invullen
Vul de URL van je website in waar je ook WooCommerce hebt geïnstalleerd. Tevens vul je hier ook in of je website al online is, welke producten of diensten je levert.
Stap 8 – websitegegevens invullen
Vul je contactgegevens in zoals de naam van de organisatie (zoals geregistreerd bij de KVK), het e-mailadres en telefoonnummer.
Stap 9 – websitegegevens invullen
Zorg dat gegevens zoals KVK nummer, e-mailadres, handelsnaam, btw nummer, vestigingsadres, live contactmethode ook op je website vermeld staan. Dit is van belang voor het controleren van je account.
Klik vervolgens op “volgende”.
Stap 10 – betaalmethodes activeren
Vink nu de betaalmethodes aan die je wilt aanbieden. Voor sommige betaalmethodes zijn er extra stappen vereist.
Klik vervolgens op “volgende”.
Gefeliciteerd! je kunt nu betalingen ontvangen wanneer je account is goedgekeurd.
Echter wil je natuurlijk ook dat Mollie je inkomsten kan uitbetalen. Klik daarom vervolgens op de blauwe knop om aanvullende informatie toe te voegen.
Stap 11 – upload identiteitsbewijs
Upload een kopie van een ID van alle rechtsgeldig vertegenwoordigers
– Selecteer “upload identiteitsbewijs”
– Selecteer het type identiteitsbewijs
– Kies de manier waarop je deze wilt uploaden en volg de stappen
Zorg ervoor dat de kopie voldoet aan de voorwaarden. Deze kun je hier vinden: “Hoe voeg ik mijn identiteitsbewijs toe“
Klik vervolgens op “volgende”
Stap 12 – koppel je bankrekening
Vul je zakelijke IBAN rekeningnummer in waar je je inkomsten op wilt laten uitbetalen. Selecteer vervolgens een betaalmethode om je rekening te verifiëren. Klik nu op “volgende”.
Stap 13 – koppel je bankrekening
Volg de instructies van de geselecteerde betaalmethode en klik op “voltooi account”.
Je ontvangt nog een e-mail zodra je bankrekening is goedgekeurd of afgewezen.
Woocommerce koppelen aan Mollie
Stap 1 – plugin installeren + activeren
Start met het installeren en activeren van de plugin “Mollie Payments for WooCommerce”.
Stap 2 – Mollie instellingen
Ga vervolgens naar WooCommerce > instellingen > Mollie-instellingen
Scroll naar beneden en je zult zien staan API sleutel (zie afbeelding). Om de live en test API-sleutel toe te voegen ga je naar je Mollie Dashboard > Developers > API keys. Hier vind je zowel de live als test API-sleutels. Kopieer deze naar het juiste vak en klik op “Wijzigingen opslaan”.
Tip: Wil je eerst testen of het afrekenen werkt en je daadwerkelijk een verbinding met Mollie maakt? vink dan “activeer de testmodus”. Nu kun je zonder daadwerkelijk geld te betalen testbetalingen uitvoeren. Zorg er wel voor dat als je website live gaat of staat dit nooit gebeurt wanneer je bezoekers bestellingen kunnen plaatsen!