Inhoudsopgave

On page SEO

Inhoudsopgave

On page SEO

Jij wilt dus aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid van je website. Dat is mooi, want in dit artikel gaan we een groot deel van de on page SEO behandelen. Dit zijn optimalisaties die je op je website zelf kan doorvoeren.

Ben je er klaar voor? Laten we starten!

Verschil tussen on / off page SEO

Voor we het diepe induiken wil ik benadrukken dan on page SEO niet de enige manier is om je website beter vindbaar te maken.

Bij on page SEO spreken we van het optimaliseren binnen je website zelf.

Off page SEO daarentegen is het optimaliseren buiten je website om. De meeste bekende voorbeelden hiervan zijn linkbuilding en social media.

Wat valt onder on page SEO?

Nu gaan we het hebben over wat nu precies onder on page SEO valt. In het kort kun je het onderverdelen in techniek en content. Dit zijn twee van de drie SEO pijlers waarover je in een eerdere blog hebt kunnen lezen: Wat is SEO – een introductie voor beginners.

In dit artikel gaan we wat meer de diepte in op elk onderdeel. Zo gaan we het hebben over:

  • URL
  • Headings (H1 t/m H6)
  • Interne en uitgaande links
  • Laadsnelheid
  • Alt teksten bij afbeeldingen
  • Meta titel
  • Meta omschrijving
  • Call to action
  • Zoekwoorden
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • Teksten

Zoals je kan zien is het iets uitgebreider dan alleen maar content aan je website toevoegen.

URL

Wanneer je je website opzet voor succes dan is de URL structuur belangrijk. Hiermee bedoel ik dat je het kort en overzichtelijk moet houden.

Zelf geeft Google aan dat de slug (alles wat achter je domeinnaam staat) moet bestaan uit woorden die relevant zijn. De meest makkelijke manier is om je zoekterm waar je op gevonden wilt worden hiervoor te gebruiken.

Stel, ik wil scoren met een pagina die de titel heeft: Hoger in Google met je WordPress website – 10 tips om zo snel mogelijk te scoren. Dit zou dan wel een erg lange URL worden “webbuddies.nl/hoger-in-google-met-je-wordpress-website-10-tips-om-zo-snel-mogelijk-te-scoren

Dit zou ik veel beter kunnen terugbrengen tot “webbuddies.nl/hoger-in-google/“. Veel beter toch?

Hoger in Google met WordPress

Nog een kleine extra tip, gebruik ook nooit vreemde tekens zoals _ of ? in je url. Dit maakt het voor je bezoekers moeilijker dan nodig is. Dus geen “webbuddies.nl/webdesign_roermond?” maar gewoon “webbuddies.nl/webdesign-roermond“.

Headings

Headings op een pagina of blogartikel zijn belangrijk. Hoewel Google zegt dat ze hier minder mee bezig zijn kan het zeker geen kwaad om vast te houden aan deze structuur.

Headings worden uitgedrukt in H1, H2, H3, H4, H5 en H6.

Elke pagina of artikel heeft een titel, deze wordt meestal als H1 gebruikt. Je titel geeft dan ook vaak meteen weer waar je artikel over gaat. Net zoals dit artikel eigenlijk. Hier is de titel (H1) “On page SEO”.

Op de rest van je pagina of in je artikel maak je gebruik van tussenkoppen. Deze tussenkoppen worden meestal uitgedrukt in H2 t/m H6. Zelf raad ik aan om vooral H2 en H3 te gebruiken. H2 gebruik je dan voor de standaard subkoppen en de H3 voor extra verdieping.

Zoekmachine optimalisatie techniek headers

Interne en externe links

Interne en externe links spelen een belangrijke rol bij het optimaliseren van je website. Een link geeft namelijk waarde door van de ene naar de andere pagina.

Met interne links (links binnen je website) wil je als het ware een soort spinnenweb creëren. Doordat je bijvoorbeeld vanuit verschillende artikelen linkt naar een belangrijke dienst wordt deze door Google ook als belangrijk gezien.

SEO spinnenweb met interne links

Is er binnen je website geen enkele link naar een bepaalde pagina of artikel? Dan zal Google deze amper kunnen vinden en zal deze dus ook een stuk minder snel in de zoekresultaten getoond worden.

Externe links zijn links die naar een andere website linken. Hiermee kun je bezoekers voorzien van extra informatie of bronnen tonen om het vertrouwen en autoriteit te vergroten.

Kortom zorg voor een goede, duidelijke structuur. Heb je pagina’s of artikelen waar nog geen link naartoe gaat? Ga hier dan nu mee aan de slag!

Laadsnelheid

De laadsnelheid van een website is slechts een van de vele factoren die meespelen bij de ranking van je website.

Voor Google is het wel een belangrijke factor, omdat het een groot deel van het gebruiksgemak van je website bepaalt.

Kijk maar eens naar je eigen gedrag wanneer je online iets opzoekt. Is een website traag of werken er zichtbaar een aantal onderdelen niet op de website? Dan zul je waarschijnlijk snel wegklikken en doorgaan naar een website die wel snel laadt.

Voor de bezoekers van jouw website is dit niet anders. Een trage website zorgt voor verlies van bezoekers en potentiële klanten.

Zelf je website snelheid meten? Analyseer je website dan met GTmetrix.

Een snelle website hoort ook bij SEO optimalisatie

Alt teksten bij afbeeldingen

Een veel vergeten on page SEO punt is de alt tekst bij afbeeldingen. Google ziet afbeeldingen niet wij ze zien.

Daarom is het belangrijk dat we Google hiermee helpen. Dit doen we door een alt tekst toe te voegen aan de afbeelding. Hiermee geef je Google een omschrijving van de afbeelding wat vaak aansluit bij de content van je pagina.

Doe je dit consequent en maak je hierbij ook gebruik van de zoektermen die je op de pagina of in je artikel gebruikt? Dan zal Google je content beter kunnen beoordelen en waarderen.

Meta titel en meta omschrijving

Wanneer je de Google zoekresultaten bekijkt zie je eigenlijk altijd een titel en een beschrijving. Deze twee worden dan ook de “meta titel” en “meta omschrijving” genoemd.

Afhankelijk van de zoekopdracht wordt deze door Google zelf gegenereerd, maar je kunt dit ook zelf alvast invullen per pagina en per artikel.

Hierbij is het belangrijk om zowel in de titel als in de omschrijving de zoekterm te gebruiken waar je op gevonden wilt worden. Probeer deze dan ook zo ver mogelijk vooraan te plaatsen.

Om deze on page optimalisatie uit te kunnen voeren heb je wel een SEO plugin nodig. Je hebt hier genoeg keus in. Zo kun je kiezen uit onder andere:

SEO resultaat in Google weergegeven

Call to action

Een call to action heeft minder met de vindbaarheid te maken, maar meer met het converteren van je bezoekers naar potentiële klanten.

Je kan de prachtigste website hebben maar heb je bijvoorbeeld geen optie om bezoekers te laten aanmelden voor een maillijst of geen opvallende knop om contact / offerte aan te vragen, dan zullen er weinig mensen naar gaan zoeken.

Kortom zet je bezoekers aan tot actie. Op deze manier zullen ze sneller contact met je opnemen, een offerte aanvragen of zich inschrijven voor je e-book. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de vele mogelijkheden.

Op onze eigen website maken we bijvoorbeeld gebruik van een opvallende button in ons menu en een sectie om ons e-book hoger in Google te downloaden.

Call to action sectie

Zoekwoorden

De juiste zoekwoorden vinden is een belangrijk onderdeel van on page SEO. Doe je dit niet dan ben je als het ware aan het hopen om maar ergens mee te scoren zonder dat je dit kunt meten of dat het iets doet.

Start dus altijd met een zoekwoorden onderzoek. Dit kun je al doen door bijvoorbeeld de zoekterm die je wilt gaan gebruiken in te voeren bij ubersuggest.

In ons geval hebben we gekozen voor “on page seo”. In het resultaat kun je zien dat er op deze specifieke zoekterm 320 keer gezocht wordt, wat de moeilijkheid is en hoeveel je per advertentie ongeveer zou kunnen betalen.

Aan de linkerkant zie je ook nog “keyword ideeën” staan. Wanneer je deze selecteert krijg je nog verwante zoektermen te zien die je kunt verwerken in je content.

On page seo met ubersuggest
Ubersuggest

Gerelateerde zoekwoorden

Behalve ubersuggest en betaalde programma’s zoals SEranking, SEMrush en Ahrefs kun je ook slim gebruik maken van Google zelf.

Wanneer je je zoekterm invoert in Google zie je wanneer je een klein stukje naar beneden scrollt “mensen vragen ook”. Hier zie je veel gestelde vragen die je letterlijk kunt gaan beantwoorden om op deze manier je content te verrijken en meer potentiële klanten te bereiken.

On page SEO

Scroll je helemaal naar beneden, dan kom je ook “gerelateerde zoekopdrachten” tegen. Dit zijn zoekopdrachten die vaak worden gebruikt. Ook deze zijn zeer geschikt om te gebruiken in je content, als inspiratie of als aanvulling in je bestaande content.

Gerelateerde zoekopdrachten voor extra optimalisatie mogelijkheden

Teksten

Uiteindelijk zijn het de teksten die je helpen om zo goed mogelijk vindbaar te worden. On page SEO is dan ook vooral heel belangrijk wanneer je je teksten gaat schrijven.

In je teksten verwerk je namelijk je zoektermen, gerelateerde zoekwoorden, je beantwoord mensen hun veelgestelde vragen en nog veel meer.

Daarnaast is het belangrijk dat je gebruik maakt van headers waar het eerder over hebben gehad.

Laat je belangrijkste zoekterm een aantal keren terugkomen in je tekst, maar hou het zo natuurlijk mogelijk. Je wilt het niet overdrijven en het moet gewoon lekker leesbaar zijn.

Kleine tip die veel specialisten aanraden: zorg dat de belangrijkste zoekterm ook in de eerste alinea van je content terugkomt.

Wil je meer weten over het schrijven van artikelen en het optimaliseren hiervan inclusief het zoekwoorden onderzoek? Download dan ons e-book: Hoger in Google

Handige tools voor on page SEO

We hebben in ons artikel verschillende tools behandeld die je kunt gebruiken voor het optimaliseren en testen van je website. Hieronder vind je alle tools overzichtelijk bij elkaar.

Testen van website snelheid

Zoekwoorden onderzoek

SEO plugins

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Alles wat je moet weten over de Google Medic update

De Google Medic update

De Google Medic update, uitgebracht in augustus 2018 en was een belangrijke algoritme-update die de rankings van websites verlaagde die scoorden op “Your Money or

Bekijk artikel
Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 15 t/m 30 juni. Vanaf 3 juli staan we weer voor je klaar! Contact aanvragen en offerte aanvragen zullen vanaf 3 juli weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start