Inhoudsopgave

Wat is een redirect en wanneer pas je deze toe

Inhoudsopgave

Redirects

Je bent op zoek naar een specifiek product of stukje informatie. Eindelijk! Je ziet iets in de Google zoekmachine voorbij komen wat je vraag lijkt te beantwoorden. Met veel enthousiasme klik je erop, maar helaas. Een lelijke 404 melding komt tevoorschijn.

Uit pure frustratie klik je de website weg en ga je opnieuw aan de slag om te vinden waar je naar op zoek was.

Redirects 404 pagina

Als beheerder van deze website moet je nu wel balen. Want het is een gemiste kans. Misschien was deze persoon wel klant bij je geworden als hij niet op de 404 pagina terecht was gekomen.

Gelukkig is er een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat jouw bezoekers niet tegen een 404 melding aanlopen maar gewoon doorgestuurd worden naar een relevante pagina. Je raadt het al, redirects. Wij leggen je uit wat een redirect is, welke soorten er zijn, wanneer je ze toepast en niet te vergeten waarom het ook belangrijk is voor je vindbaarheid.

Wat is een redirect en wanneer pas je deze toe?

Een redirect is een doorverwijzing van pagina A naar pagina B. Je kan het vergelijken met een omleiding in het verkeer. Zonder een redirect staat er eigenlijk letterlijk “tot hier en niet verder”, met een redirect wordt er netjes een alternatieve route aangegeven zodat je verder kan.

Nu vraag je je waarschijnlijk af wanneer moet je een redirect toepassen. In het algemeen, elke keer wanneer de pagina niet meer beschikbaar is maar bezoekers er wel nog mee in aanraking komen via de zoekmachine of via een link op je website.

Redirect van pagina A naar pagina B

Een aantal voorbeelden van situaties wanneer het aanbevolen is om redirects toe te passen:

  • Je verwijdert een pagina op je website. Stel een redirect in zodat bezoekers die bij deze pagina terecht komen automatisch worden doorverwezen naar een relevante pagina.
  • Voor een betere vindbaarheid ben je aan de slag gegaan met het aanpassen van de URL van diverse pagina’s. Zorg ervoor dat je de oude URL’s redirect naar de nieuwe URL.
  • Je stapt over naar een nieuwe bedrijfsnaam of domeinnaam. Zorg ervoor dat je oude domeinaam wordt geredirect naar de nieuwe domeinnaam. Wil je er voor zorgen dat alle pagina’s naar een specifieke nieuwe pagina onder de nieuwe domeinnaam wordt doorverwezen? Redirect dan elke pagina individueel.
  • Je voegt meerdere websites samen tot één website. Zorg ervoor dat alle websites die verdwijnen goed worden doorverwezen naar de nieuwe website.
  • Nieuwe website gemaakt, met een betere structuur? Top, denk er wel aan dat je je oude URL’s netjes doorverwijst naar de juiste pagina binnen de nieuwe website.

Welke soorten redirects zijn er?

Er zijn verschillende soorten redirects. Maar er zijn twee soorten waar elke website mee zou moeten werken. Namelijk de 301 redirect en 302 redirect.

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat is een 301 redirect? Wat is een 302 redirect? En wat is het verschil tussen deze twee?

verschil seo waarde 301 en 302 redirects

301 redirect

Een 301 redirect wordt een permanente redirect genoemd. Met deze permanente omleiding stuur je niet alleen je bezoekers door naar een relevante of vervangende pagina, maar geef je ook de SEO waarde door.

Het feit dat de SEO waarde wordt doorgegeven is van groot belang. Wanneer je namelijk goed gevonden wordt in de zoekmachines met de betreffende pagina die je verwijderd of aangepast hebt, wil je natuurlijk die vindbaarheid niet opofferen. Met een permanente omleiding geef je meestal meer dan 90% van de SEO waarde door aan de nieuwe pagina.

De 301 redirect wordt dan ook eigenlijk vrijwel altijd gebruikt bij standaard pagina’s.

302 redirect

Een 302 redirect wordt een tijdelijke redirect genoemd. Dit is een tijdelijke omleiding. Hiermee stuur je wel je bezoekers naar de tijdelijk nieuwe pagina, maar je geeft geen SEO waarde door aan de nieuwe pagina.

Deze 302 redirect wordt dan ook vrij weinig gebruikt. Voor een webshop kan deze wel relevant zijn. Zo wordt deze vaak gebruikt wanneer een product uitverkocht is. Op deze manier kun je tijdelijk je bezoekers doorsturen naar een categorie pagina of relevant product, tot dat het product weer op voorraad is.

Zou je voor zo een product een 301 gebruiken en vervolgens weer de oude URL gebruiken dan ben je gegarandeerd een deel van de SEO waarde verloren.

Belangrijk voor je vindbaarheid (SEO)

Zoals je wellicht al hebt begrepen is het belangrijk om de juiste redirect te gebruiken. Tenminste als je er voor wilt zorgen dat je vindbaarheid op orde blijft.

Het is daarnaast ook belangrijk om redirects te gebruiken om gebroken links (ook wel bekend als 404 pagina’s) te voorkomen en op te lossen.

Bezoekers klikken vrijwel altijd meteen weg bij een gebroken link. Voor Google zijn gebroken links dan ook een indicatie dat de website niet onderhouden wordt en doordat bezoekers meteen wegklikken lijkt het alsof je website niet overeenkomt met waar je bezoeker naar op zoek is.

Het resultaat is vaak dat je lager in de zoekmachines komt te staan. Kortom ga aan de slag met redirects om je website beter vindbaar te maken. Belangrijker nog, zorg voor een hoog gebruiksgemak voor je bezoekers!

Hoe stel je een 301 of 302 redirect in?

Een redirect instellen kan op diverse manieren. Zelf raad ik aan om gebruik te maken van een plug-in binnen WordPress, zo kun je het makkelijk zelf aanpassen.

Een andere bekende methode is om de redirects in het .htaccess bestand toe te voegen.

Beide methodes zullen we kort hieronder toelichten.

Redirect aanmaken via .htaccess

Maak verbinding via FTP. Dit doe je met een programma zoals Filezilla.
Download het .htaccess bestand in de root van de website.
Open het bestand met een tekst-, broncode-editor (bijvoorbeeld Notepad++) en voeg de de volgende regel code toe.

Redirect 301 /oude-url https://www.domeinnaam.nl/nieuwe-pagina 

Uiteraard verander je /oude-url naar de betreffende oude pagina en https://www.domeinnaam.nl/nieuwe-pagina met de nieuwe URL waar je naartoe wilt verwijzen.

Redirect aanmaken via plug-in

Een redirect kun je ook aanmaken met een plug-in. Een aantal voorbeelden van deze plug-ins zijn:

Bij SmartCrawl Pro maar ook de andere is het instellen van een redirect zeer makkelijk. Je vult namelijk de oude URL in, de nieuwe URL en kiest of het een permanente of tijdelijke omleiding is. Opslaan en klaar!

Redirects instellen en toevoegen met wordpress plug-in

Zo zorg je ervoor dat jouw bezoekers niet terug gaan de zoekresultaten maar voortaan ook gewoon je website kunnen bezoeken en misschien wel klant kunnen worden.

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

off page SEO

Off page SEO

Off-page SEO, wat ook wel eens off-site SEO wordt genoemd is een belangrijk onderdeel bij het optimaliseren van je website voor de zichtbaarheid van zoekmachines

Bekijk artikel
On page SEO

On page SEO

Jij wilt dus aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid van je website. Dat is mooi, want in dit artikel gaan we een

Bekijk artikel

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start