Sympathie in marketing (Cialdini)

WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
E-mail
Sympathie in marketing

Inhoudsopgave

In de wirwar van online marketing hoor je vaak van alle kanten termen als “social proof” en “autoriteit”. Toch is er één principe dat soms onderbelicht blijft, terwijl het ontzettend krachtig is: sympathie marketing.

Mensen kopen liever van merken en ondernemers die ze mogen. Dat klinkt misschien logisch, maar achter deze voorkeur schuilt een heel psychologisch mechanisme.

In deze blog leg ik je uit wat je kunt doen om meer sympathie op te wekken bij je (potentiële) klanten.

Wat is het principe van sympathie

Sympathie is simpelweg de mate waarin iemand je aardig vindt of leuk vindt. In marketing noemen we dit ook wel het liking principe, één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Mensen laten zich sneller overtuigen door iemand die ze sympathiek vinden. Dat kan een persoon zijn, maar net zo goed een merk.

Vragen als “Wat is sympathie?” leiden vaak tot antwoorden als “het gevoel dat er een klik is” of “een positieve associatie”. Precies dát gevoel wil je opwekken.

De neuromarketing achter sympathie

Ons brein is gek op bekende patronen en prettige emoties. Als iets vertrouwd en aangenaam aanvoelt, activeert dat het beloningssysteem in de hersenen. Spiegelneuronen spelen hier een rol: zie je iemand lachen, dan krijg je zelf de neiging om te lachen.

Gebruik je foto’s van echte mensen, video’s met een glimlach of herkenbare voorbeelden, dan trigger je onbewust die spiegelneuronen. Zo ontstaat er contact, vertrouwen en uiteindelijk… sympathie.

Het principe sympathie en de neuromarketing erachter

Waarom zou je het principe van sympathie toepassen?

De betere vraag is waarom zou je dit niet doen? Niemand wilt onsympathiek gevonden worden en het komt je onderneming alleen maar ten goede. Laten we eens kijken naar drie voordelen om dit principe toe te passen.

Snellere besluitvorming

Klanten kiezen vaak voor wat ze leuk vinden, omdat het simpel is, bij hun past en goed voelt. Over dat gevoel hebben we het al eens gehad in een eerdere blog. Als jij denkt dat mensen keuzes maken op basis van doordachte besluiten, dan zit je fout. Mensen kiezen uiteindelijk altijd op gevoel.

Meer mond-tot-mondreclame

Kom je sympathiek over? Dan zul je vaker ter sprake komen bij je klanten. En je weet het, wie positief over je praat, doet je marketing voor je.

Gek genoeg is de keerzijde ook waar. Kom je onsympathiek over en heeft een klant een slechte ervaring gehad met jouw diensten dan kan dit je naam juist aantasten.

Hogere klantloyaliteit

Als mensen zich eenmaal prettig bij jouw of je merk voelen zullen ze graag terugkomen.

Denk maar eens na, heb jij een favoriet merk wat je altijd koopt als je boodschappen doet? Niet zo gek, je bent tevreden erover en er is geen noodzaak om iets anders te kopen.

Kortom: sympathie marketing helpt je om sneller rendement te halen uit je campagnes, en zorgt dat klanten blijven terugkeren.

Bekende merken die sympathie succesvol inzetten

Misschien denk je nu wel, leuk en aardig maar hoe werkt dit dan? Laten we eens kijken naar een paar bekende merken die sympathie perfect inzetten.

Coolblue

Ik denk dat er geen beter voorbeeld is dan Coolblue. Hun slogan “Alles voor een glimlach” is geen loze belofte. De klantbeleving staat centraal. Dit zie je terug op hun website (lachende mensen), in hun verpakkingen en hun klantenservice (lees de reviews maar eens 🙂 ).

Coolblue
Bron: https://aboutcoolblue.com/news/nl/coolblue-start-eigen-bezorgservice-per-fiets-coolbluefietst-nl/

Tony’s Chocolonely

Ze strijden tegen ongelijkheid in de cacaoketen. Op de website lees je meteen “samen maken weeen einde aanuitbuiting in cacao”, en dat gevoel dat jij daar ook een bijdrage aan kan leveren… dat geeft je automatisch een positief gevoel.

Tony chocolony

TOMS schoenen

Misschien een wat onbekender merk, tenminste voor mij totdat ik aan deze blog begon. Dit schoenenmerk doneert voor elk paar dat je koopt een paar aan kinderen in nood. Zo voelt jouw aankoop meteen als iets goeds.

Deze merken koppelen hun producten nadrukkelijk aan positieve waarden. Zo worden ze automatisch sympathiek in het hoofd van de consument.

Hoe je het principe zelf kunt toepassen in jouw online marketing

Nu je weet hoe het principe sympathie in marketing werkt kun je zelf ermee aan de slag. Maar hoe pak je dit aan?

Vertel een verhaal

Deel waarom jij bent begonnen. Wat drijft jou echt?

Iedereen draagt bij aan iemands geluk of impact op de wereld. Wij helpen ondernemers om hun dromen te kunnen volgen door goed vindbaar te zijn (en sympathiek over te komen). Op hun beurt maken zij hun klanten weer blij.

Wees eerlijk en transparant

Niets werkt zo goed als openheid over je werkwijze en prijzen.

Voor de kleine ondernemer komen wij misschien prijzig over, maar we spenderen wel altijd net dat stukje extra tijd in een website om deze te optimaliseren waar anderen stoppen.

Gebruik klantverhalen

Reviews en testimonials van tevreden klanten vallen natuurlijk onder social proof maar kan ook voor sympathie zorgen, zeker als mensen zichzelf herkennen in een ander.

Complimenten geven

Gebruik complimenten in je mails, socials, bedankpagina’s of bij een handgeschreven kaartje bij een bestelling. Het geeft je klant een goed gevoel en het verhoogt de loyaliteit.

Deze eenvoudige stappen helpen je om sympathie marketing te integreren in je e-mailcampagnes, social media en advertenties.

Hoe pas je sympathie toe in je marketing en op je website

Hoe je het principe zelf kunt toepassen op jouw website

Teamfoto’s en portretten

Laat zien wie er achter het bedrijf zit. Op deze manier krijgen mensen een echt beeld van met wie ze zaken doen en dat geeft vertrouwen.

Video introductie

Spreek je bezoeker rechtstreeks aan. Een gezicht en stem maken je menselijker. Ik sta hier ook 100% achter, hoewel ik ook weet dat dit voor introverte of mensen die niet graag voor de camera staan lastig kan zijn. Dat geldt in elk geval voor mij.

Persoonlijke blogs

Deel lessen, successen én fouten. Mensen geloven sneller in wie authentiek is. Veel mensen vermijden het schrijven over fouten, maar ook jij bent maar mens. Wij maken ook wel eens fouten, een typfoutje in een mailing waar we kennelijk 3x overheen hebben gelezen en de klant zelf ook. Het gebeurt, en nee het is niet het einde van de wereld.

Live chat of chatbot

Een vriendelijk welkom via chat schept direct een band. Een chatbot kan hier al een goede toegevoegde waarde voor zijn.

Met deze elementen creëer je een website die niet alleen informatief is, maar ook een warm gevoel oproept.

Veelgemaakte fouten en valkuilen bij sympathie opwekken

Veelgemaakte fouten en valkuilen

Overdrijven

Te veel complimenten of gepolijste teksten komen vaak onoprecht over. Misschien komen ze wel zo gemaakt over dat het te goed lijkt om waar te zijn.

Geen balans

Alleen focussen op sympathie kan ten koste gaan van professionaliteit. Zoek de gulden middenweg en gebruik meerdere principes van Cialdini voor optimaal effect.

Onpersoonlijke stockfoto’s

Kies liever voor eigen beeldmateriaal van goede kwaliteit. Stockbeelden voelen afstandelijker. Kies je toch voor stockbeelden, ga dan niet voor de overdreven versies.

Vergeten te meten

Leg vast welke aanpassingen leiden tot meer conversies of langer sitebezoek. Zo kun je beter sturen op wat werkt en wat niet werkt.

Door deze valkuilen te vermijden, houd je de effectiviteit van je sympathie marketing hoog.

Verbondenheid door sympathie

Sympathie marketing draait om één ding: oprechte verbondenheid. Door eerlijke verhalen, menselijke beelden en een open houding wek je vertrouwen. Zo groeit niet alleen je naamsbekendheid, maar ook je omzet.

Probeer vandaag nog één kleine stap: plaats een korte video op je homepage of stuur een persoonlijke mail naar bestaande klanten. Je zult zien: sympathie werkt.

Nieuwsgierig naar de andere principes van Cialdini?

We hebben een hele serie geschreven waarin we elk principe uitleggen.

Aanbevolen artikelen

5 manieren om outbound marketing toe te passen

21 mei 2025

Outbound marketing: ouderwets of onmisbaar?

Stel je voor: je zit lekker aan je bureau, net een nieuwe kop thee ingeschonken, en ping! daar is weer zo’n LinkedIn-bericht van iemand die je een...

5 fases van de value ladder en hoe je deze toepast

21 mei 2025

De value ladder: Zo gebruik je het succesvol in jouw bedrijf

Ondernemen voelt soms als een flinke uitdaging. Je hebt een geweldig product of een fantastische dienst waar je volledig achter staat, maar hoe overtuig je...

15 mei 2025

Inbound marketing: klanten aantrekken zonder ijskoude acquisitie

Je zit op een doordeweekse dinsdag met een bak koffie achter je laptop. Je inbox is leeg, je telefoon stil en je verkooppraatje in je...

5 manieren om outbound marketing toe te passen

Outbound marketing: ouderwets of onmisbaar?

Stel je voor: je zit lekker aan je bureau, net...

5 fases van de value ladder en hoe je deze toepast

De value ladder: Zo gebruik je het succesvol in jouw bedrijf

Ondernemen voelt soms als een flinke uitdaging. Je hebt een...

Inbound marketing: klanten aantrekken zonder ijskoude acquisitie

Je zit op een doordeweekse dinsdag met een bak koffie...

Klaar voor de volgende stap in jouw bedrijf?

Of je nu een gloednieuwe website nodig hebt, je online marketing een boost wil geven, of je merk wil laten stralen, wij staan voor je klaar.

Laten we samen jouw online succes vormgeven. Plan nu jouw vrijblijvend adviesgesprek. We luisteren naar je wensen, delen onze ideeën en wie weet gaan we binnenkort voor jou aan de slag.

4,9/5 Google reviews

WebBuddies - Webdesign - Online marketing - Branding

Vrijblijvend kennismaken?

Benieuwd of we ook jou kunnen helpen? Plan een gratis adviesgesprek in!