In de wirwar van online marketing hoor je vaak van alle kanten termen als “social proof” en “autoriteit”. Toch is er één principe dat soms onderbelicht blijft, terwijl het ontzettend krachtig is: sympathie marketing.
Mensen kopen liever van merken en ondernemers die ze mogen. Dat klinkt misschien logisch, maar achter deze voorkeur schuilt een heel psychologisch mechanisme.
In deze blog leg ik je uit wat je kunt doen om meer sympathie op te wekken bij je (potentiële) klanten.
Wat is het principe van sympathie
Sympathie is simpelweg de mate waarin iemand je aardig vindt of leuk vindt. In marketing noemen we dit ook wel het liking principe, één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.
Mensen laten zich sneller overtuigen door iemand die ze sympathiek vinden. Dat kan een persoon zijn, maar net zo goed een merk.
Vragen als “Wat is sympathie?” leiden vaak tot antwoorden als “het gevoel dat er een klik is” of “een positieve associatie”. Precies dát gevoel wil je opwekken.
De neuromarketing achter sympathie
Ons brein is gek op bekende patronen en prettige emoties. Als iets vertrouwd en aangenaam aanvoelt, activeert dat het beloningssysteem in de hersenen. Spiegelneuronen spelen hier een rol: zie je iemand lachen, dan krijg je zelf de neiging om te lachen.
Gebruik je foto’s van echte mensen, video’s met een glimlach of herkenbare voorbeelden, dan trigger je onbewust die spiegelneuronen. Zo ontstaat er contact, vertrouwen en uiteindelijk… sympathie.

Waarom zou je het principe van sympathie toepassen?
De betere vraag is waarom zou je dit niet doen? Niemand wilt onsympathiek gevonden worden en het komt je onderneming alleen maar ten goede. Laten we eens kijken naar drie voordelen om dit principe toe te passen.
Snellere besluitvorming
Klanten kiezen vaak voor wat ze leuk vinden, omdat het simpel is, bij hun past en goed voelt. Over dat gevoel hebben we het al eens gehad in een eerdere blog. Als jij denkt dat mensen keuzes maken op basis van doordachte besluiten, dan zit je fout. Mensen kiezen uiteindelijk altijd op gevoel.
Meer mond-tot-mondreclame
Kom je sympathiek over? Dan zul je vaker ter sprake komen bij je klanten. En je weet het, wie positief over je praat, doet je marketing voor je.
Gek genoeg is de keerzijde ook waar. Kom je onsympathiek over en heeft een klant een slechte ervaring gehad met jouw diensten dan kan dit je naam juist aantasten.
Hogere klantloyaliteit
Als mensen zich eenmaal prettig bij jouw of je merk voelen zullen ze graag terugkomen.
Denk maar eens na, heb jij een favoriet merk wat je altijd koopt als je boodschappen doet? Niet zo gek, je bent tevreden erover en er is geen noodzaak om iets anders te kopen.
Kortom: sympathie marketing helpt je om sneller rendement te halen uit je campagnes, en zorgt dat klanten blijven terugkeren.
Bekende merken die sympathie succesvol inzetten
Misschien denk je nu wel, leuk en aardig maar hoe werkt dit dan? Laten we eens kijken naar een paar bekende merken die sympathie perfect inzetten.
Coolblue
Ik denk dat er geen beter voorbeeld is dan Coolblue. Hun slogan “Alles voor een glimlach” is geen loze belofte. De klantbeleving staat centraal. Dit zie je terug op hun website (lachende mensen), in hun verpakkingen en hun klantenservice (lees de reviews maar eens 🙂 ).

Tony’s Chocolonely
Ze strijden tegen ongelijkheid in de cacaoketen. Op de website lees je meteen “samen maken weeen einde aanuitbuiting in cacao”, en dat gevoel dat jij daar ook een bijdrage aan kan leveren… dat geeft je automatisch een positief gevoel.

TOMS schoenen
Misschien een wat onbekender merk, tenminste voor mij totdat ik aan deze blog begon. Dit schoenenmerk doneert voor elk paar dat je koopt een paar aan kinderen in nood. Zo voelt jouw aankoop meteen als iets goeds.
Deze merken koppelen hun producten nadrukkelijk aan positieve waarden. Zo worden ze automatisch sympathiek in het hoofd van de consument.
Hoe je het principe zelf kunt toepassen in jouw online marketing
Nu je weet hoe het principe sympathie in marketing werkt kun je zelf ermee aan de slag. Maar hoe pak je dit aan?
Vertel een verhaal
Deel waarom jij bent begonnen. Wat drijft jou echt?
Iedereen draagt bij aan iemands geluk of impact op de wereld. Wij helpen ondernemers om hun dromen te kunnen volgen door goed vindbaar te zijn (en sympathiek over te komen). Op hun beurt maken zij hun klanten weer blij.
Wees eerlijk en transparant
Niets werkt zo goed als openheid over je werkwijze en prijzen.
Voor de kleine ondernemer komen wij misschien prijzig over, maar we spenderen wel altijd net dat stukje extra tijd in een website om deze te optimaliseren waar anderen stoppen.
Gebruik klantverhalen
Reviews en testimonials van tevreden klanten vallen natuurlijk onder social proof maar kan ook voor sympathie zorgen, zeker als mensen zichzelf herkennen in een ander.
Complimenten geven
Gebruik complimenten in je mails, socials, bedankpagina’s of bij een handgeschreven kaartje bij een bestelling. Het geeft je klant een goed gevoel en het verhoogt de loyaliteit.
Deze eenvoudige stappen helpen je om sympathie marketing te integreren in je e-mailcampagnes, social media en advertenties.

Hoe je het principe zelf kunt toepassen op jouw website
Teamfoto’s en portretten
Laat zien wie er achter het bedrijf zit. Op deze manier krijgen mensen een echt beeld van met wie ze zaken doen en dat geeft vertrouwen.
Video introductie
Spreek je bezoeker rechtstreeks aan. Een gezicht en stem maken je menselijker. Ik sta hier ook 100% achter, hoewel ik ook weet dat dit voor introverte of mensen die niet graag voor de camera staan lastig kan zijn. Dat geldt in elk geval voor mij.
Persoonlijke blogs
Deel lessen, successen én fouten. Mensen geloven sneller in wie authentiek is. Veel mensen vermijden het schrijven over fouten, maar ook jij bent maar mens. Wij maken ook wel eens fouten, een typfoutje in een mailing waar we kennelijk 3x overheen hebben gelezen en de klant zelf ook. Het gebeurt, en nee het is niet het einde van de wereld.
Live chat of chatbot
Een vriendelijk welkom via chat schept direct een band. Een chatbot kan hier al een goede toegevoegde waarde voor zijn.
Met deze elementen creëer je een website die niet alleen informatief is, maar ook een warm gevoel oproept.

Veelgemaakte fouten en valkuilen
Overdrijven
Te veel complimenten of gepolijste teksten komen vaak onoprecht over. Misschien komen ze wel zo gemaakt over dat het te goed lijkt om waar te zijn.
Geen balans
Alleen focussen op sympathie kan ten koste gaan van professionaliteit. Zoek de gulden middenweg en gebruik meerdere principes van Cialdini voor optimaal effect.
Onpersoonlijke stockfoto’s
Kies liever voor eigen beeldmateriaal van goede kwaliteit. Stockbeelden voelen afstandelijker. Kies je toch voor stockbeelden, ga dan niet voor de overdreven versies.
Vergeten te meten
Leg vast welke aanpassingen leiden tot meer conversies of langer sitebezoek. Zo kun je beter sturen op wat werkt en wat niet werkt.
Door deze valkuilen te vermijden, houd je de effectiviteit van je sympathie marketing hoog.
Verbondenheid door sympathie
Sympathie marketing draait om één ding: oprechte verbondenheid. Door eerlijke verhalen, menselijke beelden en een open houding wek je vertrouwen. Zo groeit niet alleen je naamsbekendheid, maar ook je omzet.
Probeer vandaag nog één kleine stap: plaats een korte video op je homepage of stuur een persoonlijke mail naar bestaande klanten. Je zult zien: sympathie werkt.
Nieuwsgierig naar de andere principes van Cialdini?
We hebben een hele serie geschreven waarin we elk principe uitleggen.