Wat is marketing? In een zin samengevat zou je kunnen zeggen dat marketing alles is wat je doet om een potentiële klant te overtuigen om jouw dienst of product te kopen.
Met alles, bedoel ik dan ook alles. Salespagina’s, funnels, mailings, e-books, advertenties, flyers, noem het maar op. Kortom de hele mikmak waar je constant mee om je oren wordt geslagen die je kan inzetten om jouw potentiële klanten daadwerkelijk klant te laten worden.
Voelt jouw marketing niet meer fijn?
Veel ondernemers krijgen bij marketing ook een zure smaak of ongemakkelijk gevoel, wat niet zo gek is. Het wordt nogal vaak geassocieerd met schreeuwerige en opdringerige boodschappen.
De meeste mensen zijn dan ook bang dat ze te verkoperig overkomen, ja ik heb dat zelf ook zo ervaren en zo voelt het soms nog steeds.
Dat is ook niet gek, kijk maar eens in je omgeving op de markt bijvoorbeeld. Verkopers die een product verkopen met een prachtige demonstratie, je ziet en hoort ze vaak al van ver. Zo wil jij toch niet je product aanprijzen als het niet jouw stijl is?
Op tv kun je je vast nog wel Tell Sell of Tommy Teleshopping herinneren. Je kon er niet omheen, zoveel extra’s voor zo een lage prijs en met zoveel voordelen die constant herhaald werden. Om gek van te worden.
Online is het niet veel anders. De ene na de andere goeroe biedt een gouden formule aan waar ook jij binnen de kortste keren honderden klanten mee binnenhaalt en een miljoenenbedrijf kan neerzetten. Tuuuuurlijk… als ook maar een zo een formule voor iedereen zou werken dan was iedereen inmiddels ondernemer.
Maar toch, het werkt kennelijk wel want anders zouden ze het niet zo blijven doen. Helaas voor de meesten mensen is dit soort marketing niet fijn. We willen niet constant onze potentiële klanten blijven bestoken met KOOP NU! EENMALIGE ACTIE VAN € 3.999,- VOOR SLECHTS € 27,- (die overigens niet eens geloofwaardig zijn)
Maar wat dan wel?
Mijn marketing visie
Voor de meeste ondernemers is marketing meestal een haat-liefde verhouding inclusief voor mijzelf. Tenminste dat was het voor lange tijd. Je wilt immers jouw klanten helpen, niet een product of dienst opdringen.
Daarom heb ik er nu ook een andere kijk op, deze is namelijk als volgt: Marketing heeft als doel om potentiële klanten zoveel mogelijk in aanraking met jouw product of dienst te laten komen, en hier het liefst ook zoveel mogelijk tijd aan te laten besteden.
En nee, dit hoeft niet schreeuwerig.
Op een rustige manier kun je mensen helpen een goede keus te maken in plaats van te verkopen. Dat is helaas niet altijd jouw product of dienst wat ze nodig hebben, tenminste niet op dit moment.
Maar wat moet ik dan doen?
Ben jij dagelijks druk bezig met de socials, mailings, bloggen, en wanhopig aan het proberen om meer klanten aan te trekken. Stop daar nu mee en ga even zitten. Kijk wat klanten oplevert, waar haal jij energie uit en hoe kun je dit zo inzetten zodat je meer klanten gaat maken van die potentiële klanten?
Verkoop je een dienst en is een gesprek met een potentiële klant belangrijk voor de eerste stap? Dan wil je je marketing inrichten om daadwerkelijk dat persoonlijke gesprek te starten.
Hoe je dit doet kan op vele manieren en we zullen een aantal voorbeelden dadelijk doornemen, maar het start allemaal met begrijpen wat je klant nodig heeft, hoe jij hierbij kan helpen en dit in duidelijke taal overbrengt met de klant in je achterhoofd. Klein voorbeeld:
Een hovenier die aanbiedt om je tuinonderhoud binnen een dag op orde te brengen
Optie A: Heeft jouw tuin onderhoud nodig? Schakel ons in! Wij zorgen voor het snoeien van je hagen en bomen, het maaien van je gazon, verwijderen het onkruid en nemen het afval mee.
Klinkt niet verkeerd toch? Toch focussen we hier eigenlijk alleen maar op het oplossen van de problemen van de klant en verder niets.
Wat als je het zo zou doen?
Optie B: Jouw tuin onderhoud binnen één dag volledig uitgevoerd! Wij nemen het afval gelijk mee zodat jij aan het eind van de dag meteen met een goed boek en een glas wijn kunt genieten van een strak gesnoeide en opgeruimde tuin.
Hiermee laat je zien hoe snel je de klant van dienst kunt zijn, dat je voor alles zorgt en je visualiseert meteen het eindresultaat.
Optie A geeft wel wat opties wat er gebeurt, maar toont geen tijdsindicatie, geen eindresultaat en klanten die net iets anders hebben dan snoeien of gazononderhoud gaan twijfelen of dit wellicht de goede keus voor hun op dit moment is.
Als je de taal van je klant spreekt kun je verder
Zodra jij de taal van je klant spreekt gaat al het andere al een stuk makkelijker worden. Het wordt namelijk tijd om te promoten!
Jij denkt nu waarschijnlijk, promoten? Maar kom ik dan niet verkoperig over?! Dat wil ik toch helemaal niet. Dat klopt en daarom geef ik zoals beloofd je een aantal voorbeelden hoe je het kunt aanpakken.
Gebruik je maillijst
Niet alleen kun je potentiële klanten bereiken via je je maillijst, maar ook je huidige en oud klanten kun je op deze manier opnieuw bereiken. Ik raad dan ook aan om regelmatig een mail te sturen.
Nee, dit zijn geen mails met KOOP DIT! NU MET KORTING!…. Nee, dit zijn mails waar je waarde deelt, een inzicht deelt wat toepasbaar is voor je klanten. Zoals ik met deze blog bijvoorbeeld doe. Deze kan ik naar mijn klanten sturen, en onderaan kan ik mijn aanbod plaatsen. Dus eerst waarde of een inzicht van jou persoonlijk, dan het aanbod.
Socials
Post je nu dagelijks met tegenzin? Stop er dan mee, plaats daarentegen berichten op social media waarin je persoonlijkheid naar voren komen en plaats je aanbod regelmatig.
Bang dat je mensen ermee lastigvalt? Het organisch bereik op bijvoorbeeld Facebook en Instagram is slechts 2%. Dus bij 1.000 volgers bereik je er gemiddeld maar 20!
Dit is dan ook een van de redenen waarom ik niet zo een fan hiervan ben. Begrijp me niet verkeerd, genoeg ondernemers die op deze manier aan hun klanten komen en dat is prima. Als het voor jou werkt zeker zo doorgaan.
Benader mensen persoonlijk
Of je het nu per mail, telefonisch, LinkedIN, Facebook of gewoon als je iemand tegenkomt doet. Het maakt niet uit, maar begin niet meteen met “Wij zijn gespecialiseerd in X en we kunnen jou helpen met X”…
Zoek naar een persoonlijke connectie, bouw vertrouwen en een band op. Dan komt jouw aanbod waarschijnlijk zelfs vanzelf aan bod.
Bloggen
Online zichtbaarheid door middel van je website, de een zweert erbij de ander verafschuwt het.
Als ik via mijn website mailadressen verzamel in ruil voor bijvoorbeeld een e-book, dan is het wel handig dat mensen mijn website weten te vinden… Daarom is dit een van mijn favorieten en pas ik het ook regelmatig toe bij onze eigen klanten. Bloggen.
Door regelmatig wat te schrijven zoals deze blog word je langzaam steeds zichtbaarder, komen er meer bezoekers, meer inschrijvingen en meer mogelijke klanten die ik ook weer via mijn maillijst kan benaderen.
Consequent blijven is het belangrijkste!
Hoe je het ook wend of keert, consequent blijven is het belangrijkste. Als je iets doet, doe dit dan niet maar één keer. Doe dit regelmatig. Dit is iets wat veel ondernemers niet doen en wat ik ook niet deed.
We zijn nou eenmaal vatbaar voor het ”shiny object syndrom”, dit is wanneer je iets nieuws ziet dit ook meteen wilt proberen en zo blijf je maar steeds iets nieuws proberen.
Kortom: TESTEN, AANPASSEN EN HERHALEN! En dit consequent blijven doen.
Zo hebben we voor een klant maandelijks 1 blogpost geschreven en recentelijk 2 per maand.
Het resultaat:
van 10-20 klikken in juli 2023 naar 100-220 klikken in juli 2024
Aan de slag met je marketing
We kunnen nog veel verder uitweiden over alle mogelijkheden die je hebt, maar het is belangrijk om nu aan de slag te gaan! Laat je niet afleiden en nogmaals, blijf testen, aanpassen en herhalen zodra jij de taal van je klant spreekt.
Heb je vragen? Stuur me gerust een mail, een reactie krijg je altijd van mij.
Veel succes met je onderneming en natuurlijk je marketing.