Inhoudsopgave

Wat is SEO zoekmachine optimalisatie

Inhoudsopgave

Wat is SEO? Een introductie voor beginners

Wanneer je een eigen website hebt ben je vast wel eens SEO tegengekomen. Maar wat is SEO nu precies? Waarom is het zo belangrijk? En de grootste vraag, moet je er iets mee doen? In dit artikel gaan we je uitleggen wat het precies is, waarom het van belang is en wat je ermee kunt.

Wat is SEO? (oftewel zoekmachine optimalisatie)

SEO staat voor het Engelse “Search Engine Optimization”. In Nederland spreken we vaak over zoekmachine optimalisatie. SEO is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende acties om je website zo hoog mogelijk organisch (gratis) te positioneren (ranken) binnen de zoekmachines.

Je hebt vele diverse zoekmachines. Google is hierin de marktleider, maar je hebt daarnaast ook nog bijvoorbeeld Bing, Yahoo! en Qwant. Je zult merken dat vrijwel altijd iedereen spreekt van SEO voor Google, omdat dit de grootste partij is. Het voordeel hiervan is dat veel andere zoekmachines de richtlijnen van Google volgt. Het is dus verstandig om je vooral te focussen op Google, want het grootste deel van jouw doelgroep zal zich ook hier bevinden.

In een notendop kun je dus stellen dat je met zoekmachine optimalisatie (SEO) je website zodanig optimaliseert dat je website organisch een goede plek in Google verdiend.

Waarom is SEO zo een belangrijk onderdeel?

We leven op dit moment in een maatschappij waarbij we overal ter wereld onze kennis kunnen delen en opzoeken. Het is dan ook niet verrassend dat meer dan 95% van de Nederlanders hun zoektocht naar een product of dienst start in Google.

Wat doe je zelf als je een product wilt bestellen, een restaurant zoekt om te gaan uiteten of nieuwsgierig bent naar hoe iets werkt? Precies, je Googelt het.

Om onder de aandacht van je doelgroep te komen en leads te genereren is het belangrijk om dus vindbaar te zijn. Het liefst zo hoog mogelijk in Google. Dit geldt zelfs ook voor een fysieke winkel, een bezoeker zal namelijk vaak eerst online kijken.

SEO is dus een belangrijk onderdeel voor elke serieuze ondernemer met een website.

Hoe werkt het en waar is het op gebaseerd?

Hoe het werkt is lastig om concreet uit te leggen. Er zijn namelijk heel wat factoren die meespelen. Helaas zal ook Google nooit al zijn geheimen prijs geven en wordt er volop gespeculeerd over waarop Google je nu precies een positie toekent. Een ding staat wel vast, SEO is gebaseerd op de lange termijn. Je moet dus geduldig zijn en blijven optimaliseren, want wanneer je eenmaal resultaten gaat bereiken zal je zien dat het het zeker waard is.

Google ranking factoren

We weten dat Google verschillende ranking factoren gebruikt om de positie van je website te bepalen. Dit zijn er waarschijnlijk meer dan 200. Daarnaast maken ze gebruik van een AI (kunstmatige intelligentie) waardoor het nog lastiger wordt om te voorspellen waar de keuzes op gebaseerd zijn. Echter zijn er een aantal factoren heel duidelijk:

  • Waarde bieden aan je bezoeker is de top prioriteit van Google
  • Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, ook voor de mobiele gebruiker
  • Snelheid oftewel prestaties van je website is belangrijk
  • Content moet relevant zijn en gericht op de bezoeker

We kunnen voor nu een onderscheid maken in 3 belangrijke pijlers voor SEO die ook voor Google belangrijk zijn. Namelijk:

  • Website techniek
  • Content
  • Autoriteit

Op deze 3 pijlers gaan we nog wat dieper in.

Website techniek

De techniek van je website is belangrijk om goed te kunnen scoren binnen Google. Wanneer we praten over website techniek wordt er al snel voornamelijk gedacht aan code, maar design keuzes spelen ook een rol.

Schone code

Schone code klinkt voor jou als website eigenaar natuurlijk niet erg veelzeggend. Stel dat je net zoals ons gebruik maakt van WordPress. Je hebt de optie om met plug-ins meer functionaliteiten toe te voegen (wat vaak ook niet nodig is). Hoe meer plug-ins, hoe groter de kans dat je een plug-in installeert van slechte kwaliteit. Dit vergroot de kans op conflicten waardoor je website niet meer werkt maar zorgt er ook voor dat je code alles behalve schoon is.

Je wilt dit dus eigenlijk zo klein mogelijk houden. Google ziet namelijk je website niet zoals jij en ik een website zien. Deze ziet alleen maar de code, hoe groter of onjuist gestructureerd hoe groter de kans dat Google dit niet waardeert.

Snelheid van je website

De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen voor Google, maar vooral je bezoeker. Alles moet zo snel mogelijk, waaronder ook de snelheid van je website.

Schone code is hier een onderdeel van. Maar je website voorzien van een goede hosting provider en een caching systeem zijn ook belangrijk voor een goede basis.

Kies je namelijk voor shared hosting ben je vaak goedkoper online. Maar je deelt de server wel met honderden misschien wel duizenden anderen websites. Kies je voor een dedicated of VPS server, dan betaal je wat meer maar heb je vaak een eigen server voor jouw website. Wat uiteraard zorgt voor een betere snelheid.

Caching zorgt ervoor dat jouw website als HTML bestanden opgeslagen worden op de server. Hierdoor zullen je bezoekers niet hoeven te wachten tot de volledige code is omgezet naar HTML maar deze rechtstreeks van de server kunnen ophalen. Hiermee kun je je website vaak heel snel tonen aan een bezoeker. Dit heeft weer een gunstig effect voor je bezoeker en voor Google.

Gebruiksgemak

Hoewel dit niet direct onder de techniek valt is het toch verstandig om bij het ontwikkelen of opnieuw opzetten van je website dit meteen mee te nemen. Het design van je website speelt namelijk mee voor je bezoeker en voor Google.

Denk maar eens aan kleurgebruik. Stel je hebt twee kleuren die niet goed contrasteren, waardoor de leesbaarheid achteruitgaat. Dit zal een negatieve impact hebben op mijn bezoekers.

Typografisch geldt dit ook. Maak je gebruik van een te klein font dan zal dit invloed hebben op de leesbaarheid.

Maar ook de afstand tussen elementen is belangrijk. Op een mobiel moet je elke link makkelijk met je vingers kunnen aantikken. Wanneer je diverse links tekort op of onder elkaar hebt staan kan het zijn dat je zomaar de verkeerde aanklikt. Dit leidt weer tot frustratie van je bezoeker.

Wil je weten wat Google aanraad? Ze hebben hiervoor speciaal een overzicht gemaakt met richtlijnen op het gebied van vormen, lay-out, navigatie, kleur, typografie en nog veel meer. Deze richtlijnen kun je vinden in hun material design guidelines.

Content

Wanneer je Google gebruikt ben je op zoek naar iets. Jouw doelgroep is ook op zoek naar iets. Dit kunnen contactgegevens zijn, een product of gewoon informatie. Kortom content. Hoe beter je website aansluit bij de informatiebehoefte van je bezoekers hoe beter dit zal zijn voor je positie in Google.

Een tevreden bezoeker zal namelijk vaker het volgende doen:

  • Minder snel afhaken. Hoe langer een bezoeker blijft hoe beter, dit geeft een signaal dat je website aansluit bij je bezoeker.
  • Meerdere pagina’s bezoeken. Ook hier geldt weer dat Google dit ziet als een positieve indicator.
  • Delen van content op bijvoorbeeld social media
  • Een link naar jouw website plaatsen (backlink). Hoe meer kwalitatieve backlinks, hoe meer Google je ziet als een autoriteit.

Zoekwoorden

Zoekwoorden of beter gezegd zoektermen zijn de termen waarop jij gevonden wilt worden door je doelgroep. Deze zijn dan ook van groot belang voor een goede SEO strategie. Voor de juiste zoektermen te vinden gaat er vaak een onderzoek aan vooraf. Zo krijg je een beeld hoeveel mensen er op zoeken en wat de concurrentie is. Stel je verkoopt laptops en wilt scoren op laptops zal dit een stuk lastiger zijn dan wanneer je bijvoorbeeld wilt scoren op 15 inch MSI laptop. Deze zoekterm is namelijk al heel wat specifieker.

Het is dus belangrijk om dit mee te nemen voor elke pagina op je website. Voor artikelen raden we je zeker aan om van te voren een zoekwoordenonderzoek te doen.

Als je besloten hebt wat je zoektermen worden laat je deze terugkomen op tactische plaatsen in je content:

  • In je URL
  • In je titel
  • In een of meerdere subkoppen
  • Aan het begin van je artikel (het liefst zover mogelijk vooraan, maar houd het natuurlijk)
  • Een aantal keer in je tekst
  • In de alt tekst van je afbeelding
  • In je meta titel en omschrijving

Door dit als basis aan te houden, zal je merken dat het voor Google een goede indicatie is om te kijken of jouw artikel of pagina aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker.

Ga in je tekst dus niet zoiets schrijven: Op zoek naar een 15 inch MSI laptop? Bezoek dan nu onze webshop met 15 inch MSI laptops. Wist je dat je met een 15 inch MSI laptop veel meer kunt dan je zou verwachten? Met een 15 inch MSI laptop…

Je snapt wel waar dit naar toe gaat. We noemen dit over optimaliseren. In dit geval gaat het om zoekwoorden spammen in de tekst. Dit leest niet fijn en kan voor Google een indicatie zijn dat je bezoekers probeert te krijgen zonder echte waarde te geven. Dit wordt ook wel “black hat SEO” genoemd en kan Google bestraffen.

Waarde voor de bezoeker staat centraal

Je hebt het inmiddels al een paar keer zien voorbij komen. Maar waarde voor de bezoeker bieden staat centraal. Het ultieme doel van Google is namelijk om een zo nauwkeurig mogelijk resultaat te bieden aan hun gebruikers. Als je dus zoekt op “MSI laptop kopen” zal je vooral resultaten krijgen met webshops of waar je deze kan kopen. Zoek je nu op “MSI laptop informatie” dan krijg je juist meer resultaten over de hardware van de laptop.

Daarnaast wordt Google steeds beter in verbanden leggen in wat mensen bedoelen. Dat is natuurlijk ook hard nodig want mede dankzij Voice Search is 20% van de dagelijkse zoekopdrachten nog nooit eerder gebruikt. Bizar toch?

Tip 1: wil je in je content meer waarde bieden? Typ je zoekterm eens in bij Google. Vaak krijg je ook een sectie te zien met “mensen vragen ook”. Hiermee kun je vaak gestelde vragen verwerken in je tekst waardoor je straks ook hoger kunt scoren doordat je daadwerkelijk waarde biedt.

Tip 2: Wanneer je een zoekterm hebt ingevoerd en je scrolt helemaal naar beneden krijg je ook nog “gerelateerde zoekopdrachten” te zien. Ook dit zijn zoektermen die vaak gebruikt worden in combinatie met jouw zoekterm die je zou kunnen verwerken.

Meta titel en omschrijving

Binnen WordPress en ook vele andere platformen kun je per post type (pagina, bericht, categorie, producten etcetera) ook een meta titel en omschrijving instellen. Dit is de titel en beschrijving die in Google wordt getoond. Hieronder kun je het resultaat zien van een van onze klanten.

Wat is SEO - meta titel en omschrijving

Je ziet dat we hier de zoekterm ook in de titel hebben laten terugkomen. In de oorspronkelijke omschrijving hebben we deze ook laten terugkomen. Namelijk “Een magnesium tekort bij ouderen brengt vaak diverse klachten met zich mee. In onze blog lees je over de symptomen maar ook over de voordelen van onze magnesium“. Google pakt dit op en mede daarom staat dit resultaat ook in de top 5 op de eerste pagina van Google.

Maar doordat meer mensen op zoek zijn naar de symptomen van een magnesiumgebrek bij ouderen besluit Google dat een ander gedeelte uit de tekst beter aansluit bij het zoekresultaat. Dit is dus ook precies waarom het belangrijk is om zoveel mogelijk waarde te bieden. Zo kan Google namelijk op zoek naar de perfecte match.

Autoriteit

Autoriteit is nog steeds een belangrijke factor van Google. Hoe meer jij als specialist in je markt gezien wordt hoe beter dit is. Deze autoriteit wordt gemeten aan de hand van onder andere backlinks en reviews. Maar we kunnen natuurlijk niet allemaal als specialist op de eerste pagina staan. Er zullen genoeg andere specialisten zijn die hoger in Google staan dan wij, en dat is ook prima.

Jouw website moet aansluiten bij jou en je doelgroep. Veel waarde bieden met de kennis die je hebt en op die manier zal je langzaam maar zeker ook steeds meer autoriteit verkrijgen.

Backlinks

Backlinks zijn de oudste factor die Google gebruikt om te kijken of iemand een autoriteit is. Toen Google opgericht werd en nog Backrub heette was het vrij simpel. Backlinks zijn namelijk (hyper)links naar jouw website. De website met de meeste verwijzingen stond toen bovenaan.

Zoals je je kan voorstellen is dit aangepast toen men erachter kwam dat het makkelijk was om bijvoorbeeld backlinks te kopen en zo illegaal hoog te scoren.

In de loop der jaren zijn backlinks iets minder relevant geworden maar spelen ze nog steeds een grote rol. Tegenwoordig wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de backlinks en of deze op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen.

Het is dus nog steeds nuttig om je aan te melden bij bijvoorbeeld een bedrijvengids of startpagina. Echter is de waarde van deze links dus vaak iets lager.

Reviews

Naast de standaard backlinks kijkt Google ook naar bijvoorbeeld interactie op je website en social media, maar ook naar reviews. Reviews zijn namelijk een geweldige indicatie voor Google om te zien of jij een specialist bent. Als het merendeel positief is zal Google dit ook belonen.

Behalve Google is het voor je bezoekers ook een goede indicator. Want voor welk bedrijf of product kies jij eerder? Eentje met positieve reviews, of eentje waar je regelmatig een 1 ster voorbij ziet komen? De keus is dan snel gemaakt toch?

SEO samengevat

Zoals je inmiddels gemerkt hebt is SEO “zoekmachine optimalisatie” behoorlijk uitgebreid. Wat we hier behandeld hebben is natuurlijk nog lang niet alles maar het zal je een goed idee moeten geven wat er nodig is voor een goede website.

Om af te sluiten, hier nogmaals de 3 pijlers waar je rekening mee moet houden voor een goede zoekmachine optimalisatie:

  • Techniek (schone code, dus niet teveel plug-ins gebruiken. Zorg voor een snelle en overzichtelijke website)
  • Content (waarde, waarde en nog eens waarde bieden aan je bezoeker, en natuurlijk kijken welke zoektermen geschikt zijn)
  • Autoriteit (ga aan de slag met backlinks en reviews verzamelen)

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Reageren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Anderen bekeken ook...

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start