Bloggen, je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar wat betekent het precies? Eigenlijk is het heel makkelijk om uit te leggen. Het is namelijk het schrijven van een online artikel.
Maar waarom zou je gaan bloggen? Is het zakelijk interessant? En hoe kun je het beste een artikel (blog) schrijven? In dit artikel gaan we je uitleggen waarom zakelijk bloggen ook interessant kan zijn voor jouw onderneming.
Waarom zakelijk bloggen?
Het schrijven van online artikelen voor jouw website klinkt misschien suf, saai en veel werk. Het is ook zeker niet voor iedereen weggelegd en je moet je afvragen of je het allemaal zelf wilt gaan schrijven.
Ik kan je wel garanderen dat het een heel goed idee is om vandaag nog aan de slag te gaan met zakelijk bloggen. Waarom? We geven je 6 belangrijke voordelen waarom je meteen zou moeten starten.
Je toont je als expert, een autoriteit in je vakgebied
Omdat je gaat schrijven over jouw onderneming en jouw expertise kom je over als een expert. Alle informatie is tegenwoordig online te vinden, maar elk persoon en daarmee ook elke onderneming is uniek. Juist door unieke en goede content te schrijven vanuit jouw standpunt kun je je bezoekers boeien en interesse opwekken.
Behalve unieke content kun je ook daadwerkelijke praktijkvoorbeelden laten zien. Denk hierbij aan gesprekken die je voert, resultaten die je hebt behaald of feedback die je van een klant hebt gekregen. Het zijn allemaal mogelijkheden om je expertise te laten zien.
Blijf je dit consequent doen dan groeit je autoriteit stap voor stap.
Je profiteert er jaren van, letterlijk!
Social media posts zoals op Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen waardevol. Laat dit dan ook zeker niet zomaar los. Het nadeel van een social media post is dat deze slechts tijdelijk zichtbaar is. Behalve wanneer iemand natuurlijk specifiek je social media kanaal bezoekt. Ook wanneer iemand de zoekmachines gebruikt zullen jouw berichten hier niet getoond worden.
Zakelijk bloggen daarentegen zorgt voor een jarenlange zichtbaarheid. Schrijf je unieke en goede content die ook goed scoort in Google? Dan kun je jarenlang geïnteresseerde bezoekers ontvangen uit Google.
Tip: Merk je dat na een bepaalde tijd een blogbericht slechter presteert? Ga eens kijken of je het betreffende bericht nog verder kunt verrijken met nieuwe informatie, infographics, video of afbeeldingen.
Je wordt nog beter in je vak dan je al was
Doordat je voor elk online artikel dat je schrijft jezelf zal moeten verdiepen in de materie is er nog een extra voordeel. Je wordt namelijk dankzij deze verdieping nog beter in de materie die je misschien al jaren beter wilt begrijpen, maar nooit aan toe bent gekomen.
Op deze manier creëer je waarde voor je eigen blog en tegelijkertijd leer je zelf ook nog wat. Hoe mooi is dat?
Je hebt een grotere vindbaarheid in Google
Wanneer je een website hebt wordt deze indien alles goed is ingesteld uiteindelijk geïndexeerd bij Google. Maar een gemiddelde website bestaat uit slechts enkele pagina’s.
Stel dat je nu een of meerdere keren per maand een kwalitatieve blog schrijft. Elk blogbericht heeft de kans om geïndexeerd te worden bij Google.
Hoe meer artikelen geïndexeerd worden hoe groter je vindbaarheid wordt doordat je op steeds meer verschillende zoektermen gevonden kan worden.
Je vergroot het vertrouwen in je onderneming
Dankzij je blogs zullen bezoekers overtuigd raken dat je weet waar je over praat. Je krijgt dus een bepaalde autoriteit.
Het is ook vrij simpel te verklaren. Stel je voor, je bent op zoek naar een hovenier voor het aanleggen van je tuin. Je gaat online zoeken en komt twee hoveniers tegen die in de buurt gevestigd zijn.
De eerste hovenier heeft een standaard website met alleen hun diensten en een contactpagina.
De tweede hovenier heeft behalve zijn diensten en contactpagina ook een pagina met diverse projecten die hij heeft uitgevoerd en een uitgebreide blog over snoeiwerkzaamheden, tuintrends en nog veel meer tuingerelateerde categorieën.
Wie spreekt jou het meeste aan? Waarschijnlijk de tweede hovenier omdat hij meer autoriteit uitstraalt door zijn projecten en uitgebreide kennis over snoeien, tuintrends en alles wat met de tuin te maken heeft.
Je gaat meer omzet genereren
Ja, het is echt waar. Je gaat meer omzet genereren en dat is niet zo gek. Dit komt door een mix van verschillende factoren, namelijk:
- Je toont je als een autoriteit.
- Je bent beter vindbaar waardoor meer mensen je kunnen vinden.
- Door de goede vindbaarheid en autoriteit straal je vertrouwen uit.
- Dankzij het vertrouwen zullen mensen sneller zaken met je willen doen of een product aankopen.
Deze mix is dan ook vrijwel altijd goed inzetbaar voor elke website. Wanneer je een webshop hebt kan deze strategie overigens ook goed werken.
Zakelijk bloggen voor beginners
Zoals je hebt kunnen lezen heeft zakelijk bloggen dus verschillende voordelen. Laten we ze nog een keer kort herhalen:
- Bloggen zorgt voor autoriteit zodat je een expert wordt in je vak.
- Geschreven artikelen kunnen jaren bezoekers en omzet genereren.
- Je verdiept je automatisch meer in de materie waardoor je nog beter wordt in je vak.
- Je vergroot de vindbaarheid van je website in Google.
- Bezoekers krijgen meer vertrouwen in je onderneming.
- Dankzij de mix van deze factoren ga je meer omzet genereren.
Blijf het dus niet uitstellen, ga zo snel mogelijk zelf aan de slag met het schrijven van online artikelen. De grootste valkuil voor veel beginners is het blijven vooruitschuiven doordat er te weinig tijd is of omdat het niet snel genoeg resultaat oplevert.
Denk vooral aan de lange termijn wanneer je gaat schrijven. Onthoud dat je jezelf ook verrijkt met nieuwe informatie en start klein. Je blogs hoeven niet meteen helemaal top te zijn, je kunt ze namelijk altijd verder optimaliseren.
Een ander veelgehoord excuus is, ik ben niet goed in schrijven. Verplaats je eens in wat je een potentiële klant zou willen vertellen. Probeer dit eens op te schrijven. Je zult zien hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.
Integreer bloggen in je WordPress website
Een blog kan op vrijwel elke website geïntegreerd worden. Heb je een website bouwer in dienst? Vraag dan naar de mogelijkheden?
Heb je een WordPress website? Goed nieuws WordPress was in eerste instantie ontwikkeld om te bloggen. Om dit in te stellen is gelukkig niet zo lastig. Meer hierover kun je lezen op de website van blogtrommel: Blogpagina maken in WordPress
Tips voor het schrijven van jouw blog
Wil je graag meer leren over hoe je een zakelijke blog kan schrijven? In ons e-book “Hoger scoren in Google met je WordPress website” leer je niet alleen hoe je een goed onderbouwde blog schrijft, maar ook hoe je zelf een zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je je blog artikelen optimaliseert om gevonden te kunnen worden.
Meer informatie? Vraag het e-book nu hier aan: Hoger scoren in Google met je WordPress website