Inhoudsopgave

Zakelijk bloggen is goed voor contentmarketing

Inhoudsopgave

Zakelijk bloggen

Bloggen, je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar wat betekent het precies? Eigenlijk is het heel makkelijk om uit te leggen. Het is namelijk het schrijven van een online artikel.

Maar waarom zou je gaan bloggen? Is het zakelijk interessant? En hoe kun je het beste een artikel (blog) schrijven? In dit artikel gaan we je uitleggen waarom zakelijk bloggen ook interessant kan zijn voor jouw onderneming.

Waarom zakelijk bloggen?

Het schrijven van online artikelen voor jouw website klinkt misschien suf, saai en veel werk. Het is ook zeker niet voor iedereen weggelegd en je moet je afvragen of je het allemaal zelf wilt gaan schrijven.

Ik kan je wel garanderen dat het een heel goed idee is om vandaag nog aan de slag te gaan met zakelijk bloggen. Waarom? We geven je 6 belangrijke voordelen waarom je meteen zou moeten starten.

Je toont je als expert, een autoriteit in je vakgebied

Omdat je gaat schrijven over jouw onderneming en jouw expertise kom je over als een expert. Alle informatie is tegenwoordig online te vinden, maar elk persoon en daarmee ook elke onderneming is uniek. Juist door unieke en goede content te schrijven vanuit jouw standpunt kun je je bezoekers boeien en interesse opwekken.

Behalve unieke content kun je ook daadwerkelijke praktijkvoorbeelden laten zien. Denk hierbij aan gesprekken die je voert, resultaten die je hebt behaald of feedback die je van een klant hebt gekregen. Het zijn allemaal mogelijkheden om je expertise te laten zien.

Blijf je dit consequent doen dan groeit je autoriteit stap voor stap.

Je profiteert er jaren van, letterlijk!

Social media posts zoals op Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen waardevol. Laat dit dan ook zeker niet zomaar los. Het nadeel van een social media post is dat deze slechts tijdelijk zichtbaar is. Behalve wanneer iemand natuurlijk specifiek je social media kanaal bezoekt. Ook wanneer iemand de zoekmachines gebruikt zullen jouw berichten hier niet getoond worden.

Zakelijk bloggen daarentegen zorgt voor een jarenlange zichtbaarheid. Schrijf je unieke en goede content die ook goed scoort in Google? Dan kun je jarenlang geïnteresseerde bezoekers ontvangen uit Google.

Tip: Merk je dat na een bepaalde tijd een blogbericht slechter presteert? Ga eens kijken of je het betreffende bericht nog verder kunt verrijken met nieuwe informatie, infographics, video of afbeeldingen.

Voordelen van bloggen

Je wordt nog beter in je vak dan je al was

Doordat je voor elk online artikel dat je schrijft jezelf zal moeten verdiepen in de materie is er nog een extra voordeel. Je wordt namelijk dankzij deze verdieping nog beter in de materie die je misschien al jaren beter wilt begrijpen, maar nooit aan toe bent gekomen.

Op deze manier creëer je waarde voor je eigen blog en tegelijkertijd leer je zelf ook nog wat. Hoe mooi is dat?

Je hebt een grotere vindbaarheid in Google

Wanneer je een website hebt wordt deze indien alles goed is ingesteld uiteindelijk geïndexeerd bij Google. Maar een gemiddelde website bestaat uit slechts enkele pagina’s.

Stel dat je nu een of meerdere keren per maand een kwalitatieve blog schrijft. Elk blogbericht heeft de kans om geïndexeerd te worden bij Google.

Hoe meer artikelen geïndexeerd worden hoe groter je vindbaarheid wordt doordat je op steeds meer verschillende zoektermen gevonden kan worden.

Je vergroot het vertrouwen in je onderneming

Dankzij je blogs zullen bezoekers overtuigd raken dat je weet waar je over praat. Je krijgt dus een bepaalde autoriteit.

Het is ook vrij simpel te verklaren. Stel je voor, je bent op zoek naar een hovenier voor het aanleggen van je tuin. Je gaat online zoeken en komt twee hoveniers tegen die in de buurt gevestigd zijn.

De eerste hovenier heeft een standaard website met alleen hun diensten en een contactpagina.

De tweede hovenier heeft behalve zijn diensten en contactpagina ook een pagina met diverse projecten die hij heeft uitgevoerd en een uitgebreide blog over snoeiwerkzaamheden, tuintrends en nog veel meer tuingerelateerde categorieën.

Wie spreekt jou het meeste aan? Waarschijnlijk de tweede hovenier omdat hij meer autoriteit uitstraalt door zijn projecten en uitgebreide kennis over snoeien, tuintrends en alles wat met de tuin te maken heeft.

Je gaat meer omzet genereren

Ja, het is echt waar. Je gaat meer omzet genereren en dat is niet zo gek. Dit komt door een mix van verschillende factoren, namelijk:

  • Je toont je als een autoriteit.
  • Je bent beter vindbaar waardoor meer mensen je kunnen vinden.
  • Door de goede vindbaarheid en autoriteit straal je vertrouwen uit.
  • Dankzij het vertrouwen zullen mensen sneller zaken met je willen doen of een product aankopen.

Deze mix is dan ook vrijwel altijd goed inzetbaar voor elke website. Wanneer je een webshop hebt kan deze strategie overigens ook goed werken.

Zakelijk bloggen voor beginners

Zakelijk bloggen voor beginners

Zoals je hebt kunnen lezen heeft zakelijk bloggen dus verschillende voordelen. Laten we ze nog een keer kort herhalen:

  • Bloggen zorgt voor autoriteit zodat je een expert wordt in je vak.
  • Geschreven artikelen kunnen jaren bezoekers en omzet genereren.
  • Je verdiept je automatisch meer in de materie waardoor je nog beter wordt in je vak.
  • Je vergroot de vindbaarheid van je website in Google.
  • Bezoekers krijgen meer vertrouwen in je onderneming.
  • Dankzij de mix van deze factoren ga je meer omzet genereren.

Blijf het dus niet uitstellen, ga zo snel mogelijk zelf aan de slag met het schrijven van online artikelen. De grootste valkuil voor veel beginners is het blijven vooruitschuiven doordat er te weinig tijd is of omdat het niet snel genoeg resultaat oplevert.

Denk vooral aan de lange termijn wanneer je gaat schrijven. Onthoud dat je jezelf ook verrijkt met nieuwe informatie en start klein. Je blogs hoeven niet meteen helemaal top te zijn, je kunt ze namelijk altijd verder optimaliseren.

Een ander veelgehoord excuus is, ik ben niet goed in schrijven. Verplaats je eens in wat je een potentiële klant zou willen vertellen. Probeer dit eens op te schrijven. Je zult zien hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Integreer bloggen in je WordPress website

Een blog kan op vrijwel elke website geïntegreerd worden. Heb je een website bouwer in dienst? Vraag dan naar de mogelijkheden?

Heb je een WordPress website? Goed nieuws WordPress was in eerste instantie ontwikkeld om te bloggen. Om dit in te stellen is gelukkig niet zo lastig. Meer hierover kun je lezen op de website van blogtrommel: Blogpagina maken in WordPress

Tips voor het schrijven van jouw blog

Wil je graag meer leren over hoe je een zakelijke blog kan schrijven? In ons e-book “Hoger scoren in Google met je WordPress website” leer je niet alleen hoe je een goed onderbouwde blog schrijft, maar ook hoe je zelf een zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je je blog artikelen optimaliseert om gevonden te kunnen worden.

Meer informatie? Vraag het e-book nu hier aan: Hoger scoren in Google met je WordPress website

Zakelijke blog - tips voor het schrijven van je blog
Delen
Delen
Delen
Delen
Foto van WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 7 t/m 17 november. Vanaf 18 november staan we weer voor je klaar! Contact, support en en offerte aanvragen zullen vanaf 18 november weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start