Inhoudsopgave

Black hat SEO en waarom het niet verstandig is om dit toe te passen

Inhoudsopgave

Black hat SEO, wat het is en waarom je het beter kunt vermijden

Wil je beter gevonden worden in Google om meer bezoekers naar je website te verkrijgen? Het optimaliseren van je website voor zoekmachines via SEO is in dit geval een must. Het is echter belangrijk dat je rekening houdt met de algemene richtlijnen van Google. Als je namelijk ‘vals speelt’ en je website optimaliseert met ongeoorloofde Black Hat SEO technieken, dan straft Google dit af. Wil je weten welke SEO technieken Google goedkeurt en welke afgestraft worden? Lees dan verder!

White Hat SEO vs Black Hat SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie kan je vanuit twee basis invalshoeken bekijken. We hebben White Hat SEO (goede SEO) en Black Hat SEO (slechte SEO).

White Hat SEO richt zich op het nastreven van de algemene richtlijnen van Google. Lees ook de SEO-startgids van Google door voor meer informatie over deze richtlijnen. Black Hat SEO richt zich vooral op alle niet toegestane trucjes om hoger in de zoekmachines te komen. Over het algemeen werken deze trucjes maar kort voordat Google er achter komt en je je vindbaarheid weer ziet verdwijnen.

Wat is Black Hat SEO?

Black Hat SEO is het bewust manipuleren en gebruiken van ongeoorloofde technieken om hoger in een zoekmachine te komen. Het is niet geheel duidelijk welke criteria Google precies aanhoudt om pagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Google biedt ons wel duidelijke algemene richtlijnen om je op weg te helpen, oftewel ‘White Hat SEO-technieken’.

Wanneer je hoog wilt scoren binnen de zoekresultaten in Google word je aangeraden om de laatste SEO trends en richtlijnen toe te passen op de website. Dit levert meestal de beste en meest duurzame resultaten op.

White Hat SEO is een lange termijn strategie, waardoor inspanningen pas vaak in een later stadium resultaat gaan opleveren. Voor veel organisaties is het dan ook verleidelijk om ‘vals te spelen’ en Google te misleiden.

Waarom is Black Hat SEO slecht voor je website?

Black Hat SEO werkt vaak relatief snel, tot Google het opmerkt. En de vraag is niet of Google het merkt, maar wanneer. Als je ontdekt wordt, straft Google je direct af. Daardoor scoor je mogelijk niet of nauwelijks meer in de zoekresultaten met de betreffende pagina’s of je complete website.

Een mooi voorbeeld hiervan is het plaatsen van keywords in de zelfde kleur als de achtergrondkleur van je website (ook wel cloacking genoemd). Op deze manier kunnen bezoekers deze woorden niet zien, maar de zoekmachines wel. Vroeger kwam je op deze manier hoger in Google, maar inmiddels is Google wel zo ver dat je hierop afgestraft wordt.

Eerlijk duurt het langst en daarom zal Black Hat SEO op de lange termijn nooit kunnen winnen. Wij raden je ook absoluut aan om je te allen tijde volledig te focussen op White Hat SEO. Door je altijd aan de voorschriften van Google te houden zul je op de lange termijn een stabiele positie in de zoekmachines krijgen.

Met White Hat SEO ben je altijd verzekerd van een legale manier van optimalisatie en langdurige resultaten.

Waarom houdt Google niet van Black Hat SEO?

Black Hat SEO focust zich enkel op het snel scoren in de zoekresultaten en niet op relevantie en een goede gebruikservaring voor je bezoekers. Voor Google is relevantie de belangrijkste reden om jou hoger in de zoekresultaten te vertonen dan jouw concurrenten, je snapt nu wel waarom Google hier niet zo fan van is.

Plaats je doelgroep daarom altijd centraal. Publiceer relevante en goede content die een toegevoegde waarde hebben voor jouw doelgroep. Denk daarom altijd aan de lange termijn en relevantie!

10 Black Hat SEO technieken die je beter kan vermijden

Zoals we al eerder aangaven in dit blogartikel, denk altijd aan de lange termijn en speel volgens de regels van Google. Probeer daarom de volgende Black Hat SEO-technieken te vermijden:

Omleidingen op de website 

We spreken over een (verborgen) omleiding als een bezoeker op een link klikt in de zoekresultaten, vervolgens op een webpagina belandt en meteen wordt omgeleid naar een totaal andere pagina. Vaak dienden dit soort tactieken om je direct naar een verkooppagina om te leiden. Je krijgt in dit geval dus niet de inhoud te zien waar je naar opzoek was. De pagina is dus alles behalve relevant voor jou!

Onnatuurlijke linkbuilding 

Als je als website veel kwalitatieve en relevante verwijzingen van populaire websites en sociale media krijgt dan groeit je autoriteit en geloofwaardigheid. Hierdoor scoren je pagina’s beter in Google. Dit leidt vervolgens tot meer bezoekers en een nog sterkere posities.

We noemen dit ook wel eens ‘online mond tot mond reclame’. Google gebruikt dit om te bepalen of jouw website relevant is. Daarom wil de zoekmachine dat je deze links via een natuurlijke en spontane manier krijgt. De straf die je kan krijgen? Als Google merkt dat je link profiel onnatuurlijk is dan loop je de kans dat Google jouw gehele domein autoriteit die je door de jaren heen hebt opgebouwd verlaagd wordt, waardoor het ontzettend moeilijk wordt om nog hoog in de zoekresultaten te komen. Ontwijk dus de volgende tactieken:

  • linkruil
  • links met een hoge score in Google kopen of verkopen
  • link farming: een netwerk van websites die onderling naar elkaar doorlinken
  • geautomatiseerde programma’s of services om links naar jouw site te maken

Cloaking 

Wanneer je jouw website zo inricht dat er andere content vertoond wordt aan zoekmachines dan aan menselijke gebruikers is er sprake van ‘cloaking’. De pagina’s die je toont aan zoekmachines staan bij cloaking ook vol met zoekwoorden en zoekwoordzinnen waar je goed voor wilt scoren in Google.

Verborgen tekst en links 

Google houdt er ook niet van als je tekst of links verbergt op je pagina’s om zoekmachines te misleiden, bijvoorbeeld door:

  • witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond
  • tekst achter een afbeelding te plaatsen
  • CSS te gebruiken om tekst buiten het scherm te plaatsen
  • de tekengrootte van tekst in te stellen op 0

Deze technieken werden vroeger vaak gebruikt om pagina’s te optimaliseren voor verborgen zoekwoorden, maar tegenwoordig zijn zoekmachines slim genoeg om dit op te merken.

Duplicate content 

We spreken van duplicate content als:

  • je de inhoud van andere websites volledig overneemt op jouw website
  • je meerdere websites inricht met exact dezelfde content
  • je meerdere webpagina’s inricht die exact dezelfde tekst bevatten

Probeer altijd unieke en originele content op je website te publiceren en maak ook pagina’s die een meerwaarde bieden voor je bezoekers.

Duplicate content komt voor wanneer je snel landingspagina’s kopieert om bijvoorbeeld voor iedere stad een landingspagina te maken. Ook deze pagina’s zullen uniek moeten zijn. Een tool zoals ChatGPT kan hierbij helpen. Maar dan kom je meteen op het volgende probleem: de content moet van hoge kwaliteit zijn. A.I. gegenereerde content is niet altijd van hoge kwaliteit, dus je zal ook deze content moeten verbeteren.

Keyword stuffing 

Keyword stuffing betekent dat je de content en de code van je website en pagina’s vol met zoekwoorden gaat proppen om de positie van die pagina’s in de zoekresultaten te manipuleren. Je ziet dit soort pagina’s vast wel eens voorbij komen. Pagina’s die vol staan met zoekwoorden, zodat de hele tekst niet meer lekker leest.

In plaats hiervan kan je beter een onderwerp dat nuttig en relevant is voor je doelgroep kiezen en selecteer één of meer relevante zoekwoorden. Schrijf hier vervolgens een goedlopende tekst voor, zodat je pagina ook echt een meerwaarde is voor je doelgroep.

Spamreacties 

Google houdt van externe verwijzingen naar je website en ziet dit als mond tot mond reclame naar jouw website toe. Het eindeloos spammen en reageren op blogartikelen werkt alleen niet meer. Je krijgt tegenwoordig vaak een ‘nofollow-tag’ mee wanneer je een linkje naar je website plaats onder een blogartikel. Hiermee geeft de eigenaar van de website mee aan dat Google de link niet hoeft te volgen. Google hecht hier dus ook geen waarde meer aan. Hoewel hier niet direct een straf op staat is het wel vooral heel zonde van je eigen tijd om hier veel energie in te steken.

Clickbait headlines 

Clickbait headlines zijn opvallende en misleidende koppen die zijn geschreven met als enige doel jou hierop te laten klikken. Wanneer je op de website komt blijkt de landingspagina totaal ergens anders over te gaan.

In de koppen worden vaak uitdrukkingen gebruikt om je te verleiden, zoals “Je gelooft niet …”, “Belangrijk nieuws over …”, “Schokkend !! Je moet dit zien …”, enzovoort. Deze misleidende techniek is op de lange duur slecht voor je website. Bezoekers verdwijnen namelijk weer snel van je website wat tot een hoog bouncepercentage leidt.

Google ziet dan dat jouw pagina’s niet relevant zijn voor de bezoekers en je zal dan ook snel dalen in de Google rankings. Het wekt daarnaast vooral veel irritatie op bij bezoekers. Meestal willen degenen die clickbait gebruiken inkomsten genereren op basis van het aantal klikken. Je ziet deze techniek vaak bij websites die actief zijn in de showbizz.

Content van je concurrent kopiëren 

Gekopieerde inhoud of duplicate content is een type content dat op meer dan één site wordt weergegeven. Dit kan content zijn die automatisch is gekopieerd van bijvoorbeeld een leverancier of is gestolen van een andere website. Het is alleen moeilijk voor zoekmachines zoals Google om uit alle dubbele content te kiezen en de juiste informatie te tonen aan de zoekers. Meestal vertoont Google de originele content in zoekresultaten (dus de oudste content in dit geval). Google vertoont geen dubbele content, dus als je niet de originele bron bent van de content wordt je niet vertoond!

Spammy footer links 

Overmatige links in je footer noemen we simpelweg spam, je schrijft ze namelijk met als enige doel om hoger in de Google zoekresultaten te komen. De links zijn niet natuurlijk geïmplementeerd in bijvoorbeeld een artikel, waarin de verbinding tussen jou en de externe site waarnaar je linkt wordt getoond. De links zijn dus niet bedoeld als ondersteuning van het artikel en bieden al helemaal geen meerwaarde aan jou als lezer. Helaas wordt dit in de praktijk door veel mensen gebruikt en uiteindelijk zal ook dit leiden tot een daling in de zoekresultaten.

Misbruik van structured data 

Deze Black Hat SEO techniek is minder zichtbaar en zit meer in de code van pagina’s. Het is mogelijk om per pagina structured data toe te voegen via rich snippets. Via de structured data kan je bijvoorbeeld recensies plaatsen op je product pagina. Deze recensies zijn fake, maar doordat het niet zichtbaar is op de pagina, valt het niet op. Ook deze Black Hat techniek zal afgestraft worden in zoekmachines.

Onze mening over Black Hat SEO

Onze klanten adviseer ik altijd geduld te hebben en te kiezen voor duurzame White Hat SEO technieken. Ja het kan frustrerend zijn hoe lang het kan duren voordat je resultaat ziet, maar zodra je resultaat ziet zul je hier nog lang van kunnen genieten en zo langzaam steeds beter vindbaar worden.

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 15 t/m 30 juni. Vanaf 3 juli staan we weer voor je klaar! Contact aanvragen en offerte aanvragen zullen vanaf 3 juli weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start