Inhoudsopgave

Alles wat je moet weten over de Google Medic update

Inhoudsopgave

De impact van Googles BERT update op SEO

Google heeft in 2019 een update doorgevoerd genaamd BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Deze update heeft naar verluidt invloed op ongeveer 10% van de zoekopdrachten in Google. Wat betekent dit voor jouw website, en hoe kun je hier het beste op inspelen? Wij leggen het je uit.

Wat is de BERT update?

De BERT update is een verbetering van het algoritme van Google, waardoor de zoekmachine nog beter in staat is om de context en bedoeling van zoekopdrachten te begrijpen. BERT is gebaseerd op natuurlijke taalverwerking (Natural Language Processing) en maakt gebruik van machine learning om de nuances en verbanden tussen woorden beter te interpreteren.

Concreet betekent dit dat Google beter begrijpt wat de gebruiker bedoelt met zijn zoekopdracht, zelfs als deze niet perfect geformuleerd is. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen “bank om op te zitten” en “bank om geld op te storten”. Dankzij BERT snapt Google in welke context het woord “bank” wordt gebruikt.

Hoe werkt het precies?

BERT is een taalmodel dat is getraind op enorme hoeveelheden tekst, waaronder de volledige Wikipedia. Door deze training is het model in staat om de betekenis van woorden in hun context te begrijpen. Hierbij kijkt BERT niet alleen naar de woorden die vóór een bepaald woord staan, maar ook naar de woorden erna (vandaar “bidirectioneel”).

Dit is een grote stap voorwaarts ten opzichte van eerdere taalmodellen, die vaak maar in één richting keken. Dankzij de bidirectionele aanpak kan BERT veel beter de volledige context van een zin of alinea meenemen bij het bepalen van de betekenis.

Wat zijn de gevolgen voor SEO?

De BERT-update heeft geen directe invloed op de ranking factoren van Google. Je kunt dus niet specifiek voor BERT gaan optimaliseren. Wel is het zo dat de update ervoor zorgt dat Google de intentie achter zoekopdrachten beter begrijpt. Hierdoor kunnen de zoekresultaten relevanter worden voor de gebruiker.

Voor SEO betekent dit dat het nóg belangrijker wordt om goede, informatieve content te schrijven die inspeelt op de behoefte van je doelgroep.

Conclusie

De BERT-update van Google is naar onze mening een significante verbetering in hoe de zoekmachine natuurlijke taal begrijpt en interpreteert. Als SEO moet je je hierdoor nog meer gaan richten op het maken van kwalitatieve, relevante content die voorziet in de behoefte van je doelgroep.

Probeer je te verplaatsen in je lezer en geef antwoord op de vragen die hij of zij heeft. Hoe beter je dit doet, hoe groter de kans dat Google jouw content als waardevol beschouwt en hoog in de zoekresultaten plaatst.

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Vakantie WebBuddies

Wij zijn even offline

In verband met onze vakantie zijn we gesloten van 15 t/m 30 juni. Vanaf 3 juli staan we weer voor je klaar! Contact aanvragen en offerte aanvragen zullen vanaf 3 juli weer opgepakt worden.

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start