Inhoudsopgave

Linkbuilding met interne en externe links

Inhoudsopgave

Interne en externe links

Links, wat zijn het eigenlijk? Een link of ook wel hyperlink genoemd is een klikbaar onderdeel op je website. Dit kan klikbare tekst zijn, een afbeelding of een knop op je website. Wanneer je op zo een link klikt wordt je naar een andere pagina of website geleid.

We maken onderscheid tussen twee soorten. Namelijk de interne links en de externe links. Wat deze precies zijn, hoe ze werken, wat ze kunnen bijdragen aan je vindbaarheid en welke subsoorten links er zijn gaan we je in dit artikel uitleggen.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links die verwijzen naar een andere pagina binnen dezelfde website. Stel ik wil je van deze pagina de mogelijkheid geven door te klikken naar een van onze diensten om een website te laten maken of je online marketing uitbesteden.

Zoals je kan zien heb ik van zowel “website te laten maken” als “online marketing uitbesteden” een link gemaakt. Wanneer je op deze link klikt kom je op een van onze andere pagina’s terecht.

Interne links voor SEO (SEO spinnenweb)

Interne links kun je ook goed inzetten om de vindbaarheid van je website te verbeteren en om het gebruiksgemak te verhogen.

Een link geeft namelijk waarde door aan de pagina waar je naartoe linkt. Daarnaast is het voor Google makkelijker om de betreffende pagina te vinden.

Interne en externe links
Door het verwijzen naar verschillende pagina’s en berichten creëer je een spinnenweb van interne links

Heb je een pagina waar jij waardevolle informatie voor je bezoeker deelt, maar wordt er nergens naar deze pagina gelinkt? Google kan je pagina dan alleen vinden als je deze of handmatig aanmeldt via de Google Search Console, via een sitemap of via een backlink van een andere website.

Dit wil je eigenlijk altijd voorkomen, daarom is het belangrijk dat er binnen je website minimaal één interne link naar de betreffende pagina gaat.

Is het een pagina waar je echt mee wilt scoren? Dan wil je ervoor zorgen dat er meerdere verschillende interne links naar deze pagina verwijzen. Het is misschien maar een klein onderdeel, maar het kan zeker bijdragen aan een hogere ranking in Google, mits de content van goede kwaliteit is.

Soorten links

Onbewust maak je waarschijnlijk al meer gebruik van interne links dan je zou verwachten. We zullen hieronder de belangrijkste soorten kort doornemen.

Navigatiemenu in je header

Interne links die iedere website onbewust heeft zijn de links in het navigatiemenu van je header. Het zijn direct ook vaak de belangrijkste pagina die je wilt tonen aan je bezoekers. Het voordeel van deze links is dat ze op vrijwel elke pagina terugkomen waardoor deze pagina’s ook al aardig wat waarde krijgen.

Navigatiemenu in header
Het navigatiemenu is waardevol doordat het de eerste navigatie mogelijkheid is die je bezoeker tegenkomt

Footer links

Zelf zou ik het altijd aanraden om een footer toe te voegen op je website. Je zorgt op deze manier voor een fijne gebruikerservaring. De footer is namelijk een van de plekken waar vaak naar informatie wordt gezocht door bezoekers.

Daarnaast kun je in een footer ook meerdere belangrijke links kwijt. Naast je standaard diensten, privacyverklaring en algemene voorwaarden kun je hier dus ook linken naar pagina’s die voor jou echt belangrijk zijn.

Footer links
Footer links kunnen zeer waardevol zijn doordat ze op vrijwel elke pagina terugkomen

Broodkruimelpad

Een broodkruimelpad of ook wel breadcrumbs genoemd geven aan welk pad je hebt afgelegd voordat je op de huidige pagina bent terechtgekomen. Dit wordt dan ook vaak gebruikt bij webshops.

Broodkruimelpad
Links onder het logo zie je hier het broodkruimelpad

Inhoudsopgave bij artikelen

Een inhoudsopgave bij je blogartikelen kan een goed idee zijn. Zeker als deze ook nog eens gelinkt worden aan de betreffende paragraaf. Behalve dat je je artikel uitlicht wordt er in de inhoudsopgave meerdere keren inhoudelijk naar je artikel gelinkt, wat zorgt voor een kleine boost.

Inhoudsopgave bij blogartikelen
Een inhoudsopgave zoals je hier aan de linkerkant ziet is handig voor de bezoeker en voor Google

Gerelateerde artikelen

Ook gerelateerde artikelen is van belang bij blogartikelen. Voor een webshop kun je bijvoorbeeld denken aan gerelateerde producten.

Je ziet het waarschijnlijk zelf ook op veel websites en webshops terug. Wanneer je helemaal naar beneden scrolt zie je vaak nog een aantal berichten met als titel “mogelijk ook interessant voor jou” of “gerelateerde producten”. Ook hiermee zorg je ervoor dat je website dynamisch blijft en de interne links waarde blijven doorgeven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen zorgen voor extra interne links zonder dat je hiermee bezig hoeft te zijn

Links in tekst

Dit is een van de meest voor de hand liggende, namelijk links in de tekst toevoegen.

Dit zie je vooral vaak in artikelen waar je linkt naar een gerelateerd artikel of pagina. Ideaal dus om te zorgen dat elke pagina minimaal een verwijzende link heeft.

Interne links in tekst
Interne links kun je ook in je tekst verwerken

Automatiseren van interne links

Binnen een WordPress website kun je het linken van interne links ook grotendeels automatiseren. Zelf gebruiken we hier SmartCrawl Pro voor.

Met deze soort tools kun je aangeven waar interne links geplaatst mogen worden, waar ze naartoe mogen verwijzen en hoeveel links er per pagina mogen worden toegevoegd.

Je kunt dit zelf toepassen naar jouw inzicht, maar wij zetten het op de volgende manier in:

  • Onze interne links verwijzen alleen van berichten naar andere berichten en pagina’s. Ik wil namelijk voorkomen dat bezoekers op converterende pagina’s per ongeluk wegklikken.
  • We gebruiken maximaal 5 geautomatiseerde links per bericht. Hiermee voorkom ik dat een tekst onoverzichtelijk wordt en daarnaast zou Google het ook niet serieus nemen wanneer ik in elke zin een link zou plaatsen.
  • Ik zorg ervoor dat een link in een bericht slechts eenmaal naar een andere pagina verwijst. Maak je namelijk gebruik van een bepaalde zoekterm dan zou het vreemd zijn om hier meerdere keren naar te verwijzen.

Wat zijn externe links?

Externe links zijn het tegenovergestelde van interne links. Bij externe links verwijs je namelijk niet naar een pagina binnen je website maar naar een compleet andere website. Wil je bijvoorbeeld meer weten of externe links schadelijk zijn voor je vindbaarheid? Dan zou ik kunnen verwijzen naar een website die meer uitleg geeft over het feit of externe uitgaande links slecht zijn voor je SEO.

Wanneer je op deze link klikt zul je dus bij een externe website uitkomen.

Waarvoor gebruik je deze in SEO?

Je vraag je misschien af, waarom zou ik naar een andere website linken dan die van mij zelf?

Google heeft als prioriteit om de gebruikers te voorzien van nuttige kwalitatieve informatie die aansluit bij de zoekopdracht. Met dit artikel bied ik je inzicht wat interne en externe links zijn en wat je ermee kunt. Maar op de vraag of externe links slecht zijn voor je SEO heb ik je eerder doorverwezen naar een externe website die daar dieper op ingaat. Deze link biedt dus een extra toevoeging op mijn artikel wat Google als positief kan zien.

Een externe link naar iemand zijn website wordt ook wel een backlink genoemd, en deze zijn nog steeds belangrijk voor Google.

Externe links naar jouw website (backlinks)

Wordt er dus vanuit een andere website naar jouw artikel gelinkt dan heet dit een backlink. Een backlink kan waardevol zijn.

Vroeger toen Google net gestart was keken ze eigenlijk vooral na backlinks. Wie de meeste links had moest wel relevant zijn. Gelukkig is Google inmiddels veel slimmer en wordt er naar veel meer factoren gekeken.

Deze oorsprong is nooit helemaal verdwenen. Relevante backlinks naar je website kunnen zorgen voor een hogere domeinautoriteit, meer bezoekers en een hogere ranking in Google.

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Anderen bekeken ook...

Wat is een redirect en wanneer pas je deze toe

Redirects

Je bent op zoek naar een specifiek product of stukje informatie. Eindelijk! Je ziet iets in de Google zoekmachine voorbij komen wat je vraag lijkt

Bekijk artikel
On page SEO

On page SEO

Jij wilt dus aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid van je website. Dat is mooi, want in dit artikel gaan we een

Bekijk artikel

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start