Een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren om je bezoekers in staat te stellen om contact met jou op te nemen is door een contactformulier toe te voegen aan je WordPress website. Met een contactformulier kunnen ze namelijk eenvoudig een bericht sturen door simpelweg een formulier op de website in te vullen. Het is bewezen dat dit één van de meest laagdrempelige methodes is om een potentiële klant contact te laten opnemen.
Het gebruik van een contactformulier op je website heeft veel voordelen.
- Het is een makkelijke manier voor klanten of bezoekers om contact met je op te nemen
- Het kan daarnaast ook helpen om de hoeveelheid spam die je ontvangt te verminderen. Dit komt doordat mensen een formulier moeten invullen die je kunt beveiligen tegen (spam)bots.
- Daarnaast kan het helpen bij te houden hoeveel mensen contact met je opnemen. Inzendingen kunnen worden opgeslagen waardoor je een makkelijke meetbare manier hebt om te zien of mensen contact opnemen en wanneer.
Conclusie: Een contactformulier is voor een moderne website dus eigenlijk altijd een must have!
Top 3 soorten contactformulieren
Er zijn veel verschillende soorten contactformulieren die je op je website kunt gebruiken. Het meest voorkomende is een eenvoudig contactformulier waarin wordt gevraagd naar de naam, het e-mailadres en het bericht van de bezoeker. Dit is eigenlijk het meest basisformulier dat je vrijwel op elke contactpagina terug kunt vinden.
Doel van het formulier: Mensen makkelijk en snel de gelegenheid bieden om contact op te nemen, voor vragen te stellen of meer informatie aan te vragen.
Een ander type is het aanmeldformulier. Bij dit soort formulieren wordt vaak alleen een e-mailadres of naam + e-mailadres gevraagd. Deze zie je vaak terug wanneer je je kunt inschrijven voor een nieuwsbrief, e-book aanvragen of wanneer je jezelf inschrijft voor een gratis cursus.
Doel van het formulier: Door middel van een aanmeldformulier kunnen je bezoekers zich inschrijven voor een product of dienst. De gegevens worden daarna meestal gebruikt in de vorm van een maillijst die je kunt inzetten voor marketingdoeleinden.
Een ander veel gezien formulier is het offerteformulier. Dit wordt vaak gebruikt om bezoekers meteen de gelegenheid te geven om een offerte aan te vragen. Veelal worden hier ook meer gegevens gevraagd zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer en adres.
Doel van het formulier: Bezoekers op een makkelijke manier de gelegenheid geven om online een offerte aan te vragen.
Gegevensverwerking AVG wet
Voor je aan de slag gaat met het maken van je contactformulier is het belangrijk om goed te bedenken wat het doel is van je contactformulier. Welke gegevens heb je nodig? Wees hier kritisch in en vraag alleen wat je écht nodig hebt.
Dankzij de AVG wet die sinds 2018 van kracht is, is het belangrijk dat je namelijk alleen de benodigde persoonsgegevens vraagt. Persoonsgegevens zijn gegevens zoals een naam, adres en woonplaats. Vraag je dit soort gegevens dan is een privacyverklaring nodig. Hierin moet aangegeven staan wat er met de gegevens gebeurt. Kortom heb jij een standaard contactformulier? Dan heb je een privacyverklaring nodig.
Een andere reden om goed na te denken over wat je echt moet weten is om de drempel zo laag mogelijk te maken. Hoe meer je vraagt, hoe hoger de drempel voor een bezoeker om het formulier in te vullen.
Vooral formulieren met persoonsgegevens vragen dus de aandacht. Heb jij dus een privacyverklaring nodig? Dan moet hier minimaal in staan waarom je de persoonsgegevens nodig hebt en wat je ermee doet. Gebruikers van je formulier moeten er ook expliciet mee akkoord gaan.
Een contactformulier maken in WordPress
Om een formulier te maken in je WordPress website kun je het beste kiezen voor een plug-in. Er zijn veel verschillende contactformulier plug-ins en de meeste zijn gratis.
Zo is een populaire (en zeer bekende) plug-in Contact Form 7. Met deze plug-in kun je heel eenvoudige of complexe contactformulieren maken en is bovendien redelijk gebruiksvriendelijk.
Een andere goede plug-in voor het maken van formulieren is Gravity Forms. Deze plug-in heeft meer functies dan Contact Form 7, maar kost wel geld.
Wil je een goede plug-in waar je goed mee vooruit kan, niet te moeilijk is en zowel een gratis als betaalde versie heeft? Dan raad ik Forminator aan. Met deze plug-in kun je makkelijke en complexe formulieren maken. We hebben er zelfs een kosten calculator mee gebouwd voor een klant.
Als je niet zeker weet welke plug-in je moet gebruiken, of als je hulp wilt bij het opzetten van je formulier, kun je ons altijd een mail sturen voor wat hulp.
Tips voor het maken en ontwerpen van je contactformulier
Wanneer je een contactformulier voor je website maakt moet je er natuurlijk voor zorgen dat je alle benodigde gegevens kunt vragen. Maar het is daarnaast ook belangrijk dat het formulier gebruiksvriendelijk is en past binnen de stijl van je website.
Zorg dus voor een logische opbouw en plaats een label boven elk invoerveld zodat gebruikers weten welke informatie van hen nodig is. Zorg er ook voor dat de verzendknop duidelijk is aangegeven door middel van een kleur en een tekst zoals “versturen, verzenden, offerte aanvragen”.
Zorg ervoor dat je mails ook daadwerkelijk aankomen. Hoe je dit doet lees je in onze blog “WordPress e-mails komen niet aan“
Voorkom spam met reCAPTCHA
Spammers en dus ook spambots (automatische programma’s die je contactformulier invullen) zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om spam te versturen. Contactformulieren zijn voor hen (naast e-mailadressen) een gemakkelijke manier om dat te doen. Door een CAPTCHA te gebruiken, kun je grotendeels voorkomen dat spam via je contactformulier wordt verzonden.
reCAPTCHA is een gratis service van Google die helpt om je formulier te beschermen tegen spambots. Vroeger herkende je ze wel wanneer je een woord moest typen of afbeeldingen aanklikken. Tegenwoordig met reCAPTCHA v3 is dit niet meer nodig. Het systeem kan dus spambots automatisch herkennen zonder je gebruikers lastig te vallen met extra verificatiemethoden.