Inhoudsopgave

Wat is Google Search Console

Inhoudsopgave

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google. Hiermee kun je naast Google Analytics de prestaties van je website binnen Google volgen. Binnen de Google Search Console kun je onder andere prestaties zoals vertoningen, klikken en posities van zoekwoorden volgen. Daarnaast ontvang je meldingen wanneer je website wordt beïnvloed door bijvoorbeeld een update van het Google-algoritme. Stel dat de tekst te klein of te dicht op elkaar staat of dat er een pagina niet geïndexeerd kan worden, dan kun je dat in de Google Search Console terugvinden. Ook kun je via deze tool sitemaps en individuele URL’s indienen om deze sneller te laten crawlen.

Hoe kun je Google Search Console gebruiken?

Google Search Console is een gratis tool van Google, om deze te gebruiken heb je enkel een Google-account nodig. Vervolgens dien je je website “property” te koppelen. Daarna kun je aan de slag om je website te volgen, onderhouden en verbeteren aan de hand van de gegevens.

Wij gebruiken Google Search Console voor onszelf en onze klanten voor hoofdzakelijk 4 doelen:

  • Het indienen van de sitemap, of een losse URL wanneer we een nieuwe blog geschreven hebben. Door een sitemap of losse URL in te dienen, kan Google je pagina’s sneller vinden en indexeren.
  • Het meten van zoekverkeer van zowel de vertoningen als klikken. Dankzij Google Search Console kunnen we zien hoeveel verkeer een website krijgt via de zoekmachine. Met deze gegevens kunnen we zien of de website stabiel is, stijgt of juist daalt na een aanpassing of een gewijzigd Google-algoritme.
  • We krijgen inzicht in de zoekwoorden waarmee de website word getoond in de zoekmachine. Hiermee kunnen we bepalen welke pagina’s of berichten meer aandacht nodig hebben om beter te scoren.
  • We kunnen problemen detecteren waarom een pagina niet geïndexeerd wordt of wanneer deze niet gebruiksvriendelijk is voor mobiele apparaten.

Google Search Console instellen en gebruiken

Google Search console instellen

Om aan de slag te gaan met Google Search Console, moet je dus een gratis Google-account hebben of maken.

Heb je al een Google-account? Log dan nu in.

Nog geen account? Maak er gratis eentje aan: Google-account aanmaken

Ga vervolgens naar de Google Search Console pagina https://search.google.com/search-console/about en selecteer “Nu starten”. Het is mogelijk dat je nog een keer moet inloggen. Als dit je eerste keer in Google Search Console is krijg je meteen een veld te zien om je “property” website toe te voegen.

Kopieer je URL (bijv. https://webbuddies.nl) en plak deze onder het kopje bij URL-voorvoegsel. Domein is een lastigere methodes en is eigenlijk vooral belangrijk wanneer je meerdere subdomeinen gebruikt.

Klik nu op “Doorgaan”. En kies een verificatiemethode. Je kunt kiezen uit diverse verificatiemethodes, maar wij geven de voorkeur aan de Google meta-tag. Deze kun je makkelijk instellen in combinatie met de Smartcrawl plug-in van WPMUdev. Hoe je dit doet en ook je sitemap toevoegt kun je in onderstaande video zien:

Wanneer je eenmaal alles hebt ingesteld kun je aan de linkerkant handige onderdelen terugvinden die je kunt bekijken. De belangrijkste zijn:

  • Prestaties (zoekresultaten)
  • Index (pagina’s, sitemaps en verwijderingen)
  • Functionaliteit (Gebruiksgemak op mobiel)

Onder de prestaties kun je alles zien met betrekking tot de vertoningen en klikken. Hier kun je ook filteren op onder andere land, pagina en apparaat.

Onder index pagina’s kun zien welke pagina’s geïndexeerd zijn, welke niet en waardoor deze niet geïndexeerd worden. Bij sitemaps kun je je eerder aangeleverde sitemap terugvinden en bij verwijderingen kun je een verzoek indienen om bepaalde URL’s te verwijderen uit de zoekresultaten omdat deze bijvoorbeeld verouderd is.

Bij Functionaliteit is gebruiksgemak op mobiel erg belangrijk. Google heeft namelijk een mobile first benadering. Zie je hier nog problemen bij staan zoals te kleine tekst of elementen die te dicht op elkaar staan? Los deze dan zo snel mogelijk op. Dit kan namelijk invloed hebben op je ranking.

Google Search Console prestaties
Google Search Console prestaties – vertoningen en kliks

Meest voorkomende problemen bij “Waarom pagina’s niet worden geïndexeerd” in Google Search Console

Er kunnen diverse problemen zijn waardoor een pagina niet wordt geïndexeerd in Google. Wij leggen ze je hieronder kort uit.

Pagina met omleiding

De URL is een omleiding en wordt daarom niet toegevoegd aan de index.

Tip: als een pagina op je website nog naar deze URL linkt, probeer deze dan te vervangen met de nieuwe link naar de juiste pagina.

Dubbele pagina zonder door de gebruikers geselecteerde canonieke versie

Dit wil zeggen dat Google een duplicaat van de pagina op de website heeft gevonden. Geen enkele pagina is aangemerkt als canoniek “belangrijkst”. Zorg er dus voor dat er een canonieke pagina bekend is zodat Google weet welke het belangrijkste is en deze kan indexeren.

Alternatieve pagina met correcte canonieke tag

Ook bij deze wil het zeggen dat Google een duplicaat van de pagina op de website heeft gevonden, maar is herkent als canoniek. Deze pagina bevat een correcte verwijzing naar de pagina die is geïndexeerd. Je hoeft verder met deze melding dus niets te doen.

Gevonden – momenteel niet gecrawld

De pagina is door Google wel gevonden, maar nog niet gecrawld. Vaak heeft dit te maken met dat Google de laatste crawl niet heeft kunnen afmaken doordat bijvoorbeeld de site overbelast was.

Tip: Dien de pagina los in om te laten indexeren.

Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd

De pagina is gecrawld, maar niet geïndexeerd door Google. Het is mogelijk dat deze in de toekomst alsnog wordt geïndexeerd. Helaas heeft opnieuw indienen van de pagina in dit geval geen zin.

Geblokkeerd vanwege verboden toegang (403)

Dit kan voorkomen op pagina’s waar toegang nodig is om te bekijken. Wanneer je niet wilt dat Google de pagina crawlt kun je deze het beste blokkeren in robots.txt of noindex geven. Wanneer je wel wilt dat de pagina gecrawld wordt moet je niet-ingelogde gebruikers toelaten of Googlebot hiervoor toestemming geven.

Niet gevonden (404)

Een pagina of bestand dat niet op de server bestaat geeft een 404 “bestaat niet” melding. Dit kan voorkomen wanneer een andere website naar een pagina op je website linkt die bijvoorbeeld niet meer bestaat.

Tip: Heb je een oude pagina vernieuwd met een nieuwe URL? Zorg dan voor een 301 redirect.

Ingediende URL gemarkeerd als noindex

Op het moment dat Google de pagina probeerde te crawlen is er een noindex aangetroffen in de code. Dit wil zeggen dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Klopt het dat de bewuste pagina niet in de zoekresultaten terecht mag komen? Top, dan staat het goed ingesteld. Is het echter een pagina die je wel graag geïndexeerd ziet? Dan dien je de noindex hiervan te verwijderen.

Nieuwsgierig naar het verschil tussen Google Search Console en Google Analytics? Bekijk dan het artikel van Kinsta: “Google Search Console versus Google Analytics: wat is het verschil?

Delen
Delen
Delen
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Reageren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Anderen bekeken ook...

Gratis hoger scoren in Google?

Dat wil jij toch ook?
Vraag het e-book nu gratis aan!

E-book hoger scoren in Google en meer gratis bezoekers ontvangen

Scoor hoger in Google

Concrete tips voor een goede start