Inhoudsopgave

Wat kost het laten maken van een website

Inhoudsopgave

Wat kost het laten maken van een website?

De kosten voor het “laten” maken van een website variëren nogal in de markt. Maar wat kost het maken van een website nu precies? Websites vind je namelijk in alle mogelijke prijsklassen van € 250,- tot wel € 25.000,-. Maar waar zit nu precies het verschil in? Wat heb je nodig voor een website te maken? En waarom kun je beter niet gewoon starten met een website builder zoals Jimdo of Wix? We leggen het je graag uit. Belangrijker nog, we laten je zien hoe jij kwaliteit in een website kan herkennen zodat je nooit meer in zee gaat met een partij die niet bij jou past.

Wat heb je nodig om een website te maken?

Om te begrijpen wat het kost om een website te maken, ongeacht of je dit zelf doet of uitbesteed is het belangrijk om te begrijpen wat je nodig hebt. In de basis heb je namelijk een aantal onderdelen nodig. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Domeinnaam
  • Hosting provider
  • Een CMS systeem
  • Plug-ins voor extra functionaliteiten
  • Kennis en tijd voor alles te installeren en in te stellen

Domeinnaam

Wanneer je een website wilt maken heb je een domeinnaam nodig. Voor ons is dit webbuddies.nl. Een domeinnaam kun je registreren bij vele verschillende partijen. Zelf werken wij hiervoor met de partij Vimexx.

Tip: Hou er rekening mee bij het kiezen van je domeinnaam dat je het liefst geen gebruik maakt van – tekens, geen cijfers en probeer het zo kort mogelijk te houden. Vaak wordt er gekozen voor de bedrijfsnaam, merknaam of persoonlijke naam.

Hosting provider

Je hebt een domeinnaam, maar je hebt nu nog geen plek waar je jouw website kunt gaan bouwen. Hiervoor huur je voor een bedrag per maand een online plek. Dit wordt ook wel een server genoemd. Deze plek kun je delen met honderden tot duizenden anderen websites (shared hosting) of je kan ervoor kiezen om alleen voor jouw website(s) (dedicated server) een plekje te huren.

Tip: Als je de mogelijkheid hebt kies dan altijd voor een dedicated server. Ze zijn wat duurder dan de shared hosting servers, maar voor de prestatie van je website is het super. Wij maken hier ook gebruik van voor onze klanten via Cloudways. Per server plaatsen we ook maar een maximaal aantal websites en alleen van onze klanten. Zo kunnen we ook garanderen dat websites in ons beheer ook snel blijven.

Een CMS systeem

Een website kan volledig custom met code gebouwd worden. Echter is dit zeer kostbaar en wordt dit steeds minder gedaan. Afgezien van zeer grote platformen en bedrijven zoals bijvoorbeeld Facebook. Daarom raden wij de meeste ondernemers WordPress.org aan. WordPress is Een CMS (content management systeem) dat geschikt is voor vele soorten ondernemingen. Ze bezitten niet voor niets een marktaandeel van 60% onder de CMS systemen.

Om maar een voorbeeld te geven, WordPress is onder andere geschikt voor de volgende branches:

  • Advies en consultancy
  • Agrosector
  • Bouw, installatie & infrastructuur
  • Cultuur & sport
  • Delfstoffen
  • Energie
  • Financiële dienstverlening
  • Horeca
  • Onderwijs en training

  • Vervoer, post & opslag
  • Gezondheidszorg
  • ICT, media & communicatie
  • Onroerend goed
  • Water & afval
  • Autohandel, groothandel en detailhandel
  • Industrie
  • Persoonlijke dienstverlening en non-profit
  • Zakelijke dienstverlening

Extra plug-ins

Afhankelijk van wat je wilt bereiken met je website heb je ook plug-ins of maatwerk code nodig om alles zo goed mogelijk te laten aansluiten bij je wensen.

De WordPress community biedt duizenden thema’s en plug-ins gratis aan. Een deel van deze plug-ins zijn ook veilig te gebruiken maar vaak worden plug-ins en thema’s niet up to date gehouden of verouderen ze wat tot problemen kan leiden op je website. Dit kan zich uiten in een website die breekt, of dat er beveiligingsproblemen ontstaan.

Wanneer je dus extra functionaliteiten wilt toevoegen ten behoefte van de veiligheid, formulieren, webshop etcetera. is het belangrijk om hier goed op te letten. We raden dan ook aan om altijd te kijken naar wanneer het thema en plug-in voor het laatst is geüpdatet en wat de recensies hierbij zijn. Wij zelf werken voornamelijk met premium plug-ins. Dit zijn plug-ins waar wij jaarlijks voor betalen. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkelaar je support kan bieden bij problemen maar er worden ook regelmatig updates uitgerold. Deze updates lossen vaak bugs (technische fouten) en veiligheidsproblemen op. Met deze premium plug-ins kunnen de kosten wel snel oplopen. Wij maken zelf gebruik van een aantal licenties voor belangrijke basis functionaliteiten en beveiliging. Wanneer jij als ondernemer de licenties die wij nu gebruiken individueel aanschaft kost je dit ongeveer € 473,- per jaar, per website.

Tip: Zorg ervoor dat je een idee hebt wat je wilt. Vaak zijn de kosten al inbegrepen wanneer je een website laat realiseren. Maar heb jij specifieke wensen zoals een boekingsmodule, reserveringssysteem, kosten calculator of een e-learning systeem? Geef dit dan ook meteen door. Vaak komen hier namelijk aanvullende kosten bij.

Kosten overzicht

Om het duidelijk te maken wat elk onderdeel kost hebben we dit hieronder overzichtelijk voor je samengevat.

Kosten domeinnaam: .nl € 9,99 per jaar
Kosten hosting provider (shared hosting): € 30,- a € 40,- per jaar
Kosten hosting provider (dedicated server): vanaf € 120,- per jaar
Kosten CMS systeem: Het WordPress systeem is in de basis gratis om te gebruiken
Kosten extra plug-ins: gemiddeld tussen de € 50,- en € 600,- per jaar

Ga je voor zo goedkoop mogelijk dan kun je al voor € 89,99 per jaar klaar zijn. Echter dien je natuurlijk wel nog tijd te investeren om de kennis op te doen die je nodig hebt om een succesvolle website neer te zetten. We hebben het hier dan wel over een basis website zonder al teveel functionaliteiten.

Heb je deze kennis wel al en ga je voor kwaliteit hosting met wat extra functionaliteiten dan ben je ergens tussen de €129,99 en € 729,99 per jaar kwijt.

Welke kennis heb ik nodig voor een website te bouwen?

Behalve geld zal je tijd moeten investeren om kennis te vergaren. Hoewel veel programma’s tegenwoordig laten zien (zelfs WordPress) hoe “makkelijk” het is om zelf een website online te plaatsen wordt het vaak onderschat. Een mooie template wil namelijk niet zeggen dat je meteen een succesvolle website hebt.

Wanneer we gaan kijken naar welke kennis je eigenlijk nodig hebt wanneer je een goede succesvolle website gaat opzetten moet je onder andere rekening houden met:

  • Design
  • Beveiliging
  • Snelheid
  • Cache
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • Gebruikerservaring
  • Conversie

  • Google analytics
  • Google Search Console
  • SSL (secure socket layer)
  • AVG wetgeving
  • Contactformulieren
  • Goede kwalitatieve foto’s
  • Goede teksten (content)

Deze onderwerpen zijn belangrijk om je in te verdiepen voor wanneer je je website gaat realiseren. Echter hebben we in dit lijstje nog niet het online marketing gedeelte besproken. Je bezoekers komen namelijk niet vanzelf aanwaaien (helaas). Hiervoor moet je dus aan de slag met bijvoorbeeld een blog waarop je waardevolle informatie deelt, een weggever waarmee je een e-maillijst kunt opbouwen zodat je een mailing kan versturen, en zo heb je nog meer technieken die je kunt gebruiken om jouw product of dienst zo sexy mogelijk te promoten. Uiteraard moet je deze technieken ook weer op een juiste manier in de website verwerken.

Waarom geen gratis website builder zoals Wix?

Websitebuilders zoals Wix hebben een aantal nadelen ten opzichte van een WordPress website. Wix adverteert zelf met makkelijk en goedkoop en dat is het ook. Maar hierdoor lever je wel in op kwaliteit. Hieronder toon ik je de top 3 nadelen die je kan verwachten:

  • Wix en SEO is geen goede match voor Google. Hier wil je juist goed scoren voor gratis bezoekers naar je website te sturen.
  • Je hebt een extra functie nodig? Grote kans dat je dan een ander pakket binnen Wix nodig heb waarbij je meer gaat betalen. Uiteindelijk ben je nooit vrij om je website zo uit te breiden zoals jij zou willen.
  • Je zit in een lock-in systeem. Dit wil zeggen dat je je website niet kunt exporteren of omzetten naar WordPress. Een WordPress website kan je altijd aanpassen of overdragen naar een andere webdesigner.

Je betaald voor meer dan alleen een website

Zoals je hebt kunnen lezen tot nu toe betaal je dus niet alleen voor het design en de website hoe deze er voor jou en je bezoeker uitziet. Je betaald voor de kennis, kwaliteit en specialisme van een webdesigner. Als webdesigner (tenminste wij) wil je niet dat je klant alleen een mooie website heeft, het moet een goede basis vormen en de potentie hebben om een echte marketingmachine voor jou te worden.

De kosten voor het laten maken van een website

Hoeveel je precies gaat betalen is dus afhankelijk van wat je wensen zijn en welke kwaliteit jij graag wilt. Is je website slechts een visitekaartje dan kan je goedkoop klaar zijn of kun je het zelfs zelf regelen. Wil je een goede basis dan betaal je vaak meer. Globaal zou je drie prijsklassen kunnen identificeren als eenmalige kosten.

€ 250,- tot € 1000,- websites

Dit zijn de websites die ik classificeer als visitekaartjes. Het zijn statische websites die vrij zelden worden aangepast en vrij weinig extra functies nodig hebben afgezien van een contactformulier.

€1000,- tot € 2500,- websites

Deze websites vormen een goede basis als online onderneming. Hier wordt er rekening gehouden met de vele verschillende onderwerpen waar je kennis van moet hebben wanneer je een succesvolle website wilt neerzetten. Deze websites zijn vaak ook uit te breiden en kun je optimaal inzetten voor je online marketing en is vindbaar via Google (mits je als klant hier ook actief mee aan de slag gaat).

€ 2500,- + websites

Websites van deze prijsklassen zijn al snel high-end websites. Wil je all in gaan, een knaller website neerzetten en vervolgens ook tegen een hoger maandbedrag aan de slag met je online marketing dan zit je met dit budget wel goed.

Maandelijkse kosten

De meeste webdesigners waaronder ook wij maken gebruik van maandpakketten. Hierdoor hoef jij zelf niet aan de slag met hosting, domeinnamen, e-mailboxen, licenties en website onderhoud. Of wat als er een keer iets breekt aan je website? Precies, daarvoor zijn er deze onderhoudspakketten.

Kosten onderhoud: In Nederland lopen deze pakketten vaak van € 10,- tot € 100,- per website. Dit zijn prijzen gebaseerd op het basis onderhoud van je website.

Hoe herken je kwaliteit?

Een goede partij kun je op meerdere manieren herkennen. Bekijk altijd wat projecten wat die partij heeft gemaakt. Zo krijg je een idee wat de stijl is en of dit ook bij jou kan passen. Lijkt de prijs goedkoop maar zien de voorbeeld projecten er prachtig uit? Grote kans dat je te maken hebt met een partij die alleen templates gebruikt. Op zich niets mis mee maar kijk goed of deze websites wel scoren, want uiteindelijk wil je betalende klanten en niet alleen een mooie website maar ook een die bezoekers trekt.

Een belangrijke indicatie zijn ook vaak reviews. Een bedrijf met 0 reviews of met reviews met slechts 1 of 2 sterren moet je natuurlijk mijden. Wees zelf ook realistisch, zie je een lage prijs terwijl je nu weet wat er allemaal bij komt kijken? Verwacht dan ook geen topkwaliteit want op de lange termijn zouden er wel eens problemen kunnen ontstaan.

Ook de reactietijd van een partij zegt veel. De meeste (ook wij niet) zullen niet binnen een uur reageren, maar moet jij langer dan 5 dagen wachten op een kleine vraag? Dan zou ik overwegen om op zoek te gaan naar een andere partij.

Wanneer je een website laat ontwikkelen en je vraagt een offerte aan zal een partij in principe je altijd uitnodigen voor een gesprek. Wij doen altijd een persoonlijk gesprek inplannen de eerste keer om zo daadwerkelijk een idee te krijgen van jouw wensen en wat het zal gaan kosten, maar ook zodat je er een gezicht bij hebt. Krijg je meteen een prijs? Dan is het of wederom templates die gebruikt worden of je loopt de kans dat er halverwege het project gezegd wordt dat er meer kosten bijkomen. Daarnaast moet er in mijn beleving ook een klik met jou als klant zijn. Als die er niet is zal het voor beide partijen een moeilijkere samenwerking worden.

Kort samengevat:

  • Wees realistisch over de prijs, goedkoop kan duurkoop zijn.
  • Bekijk reviews op Google, Facebook en andere platformen
  • Stuur eens een vraag naar een bedrijf en kijk wat de reactietijd is
  • Bekijk voorgaande projecten van de partij
  • Vraag een offerte aan en ga in gesprek om te kijken of het ook klikt

Share on facebook
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
WebBuddies

WebBuddies

Wij van WebBuddies zijn er om jou op weg te helpen en jou te helpen groeien met je onderneming. We gaan samen het avontuur aan en brengen jouw onderneming naar een hoger niveau. Zo realiseren we websites volgens de laatste trends en ontwikkelingen, maar ook voor grafisch ontwerp draaien we onze hand niet om. Via onze blogs, e-books, video’s en mailings houden we je hiervan graag op de hoogte, zodat ook jij up to date bent.

Reageren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook...

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de tips naartoe sturen?

10 tips om je website te optimaliseren

10 tips

voor een goede basis van je website

10 tips om je website te optimaliseren

Start vandaag nog met je website te optimaliseren met deze 10 tips!